CD Recensies

VIARDOT: LIEDEREN, ALEXANDRA, BAYRAKDARIAN

Viardot: Lieder. ‘Mein Fuß’, ‘Der Gärtner’, ‘ER ist’s’, ‘Nixe Binsefuß’, ‘In der Frühe’, ‘Das verlassene Mägdlein’, ‘Die Soldatenbraut’, ‘Agnes’, ‘Morgenlied’, ‘Im April’, ‘Zwei Rosen’, ‘Der Gefangene’, ‘Auf die Rose’, ‘Die Meise’, ‘Auf Grusiens Hügeln’, ‘O sing, du Schöne, singe mir nicht’, ‘Märchen’, ‘Verlangen’ ‘Des Nachts’, ‘Die Kapelle’, ‘Die Klagende’, ‘Rätsel’, ‘Das Blümlein’, ‘Das Vöglein’, ‘Allein’, ‘Die Sterne’, ‘Die Beschwörung’. Miriam Alexandra (s) en Eric Schneider (p). Oehms OC 1878 (71’17”). 2016

 

Viardot: Lieder, chansons, canzoni, mazurka’s.  ‘Sérénade’, ‘Bonjour mon coeur’, ‘Haï Luli1’, ‘L’enfant et la mère’, ‘Havanaise’, ‘Madrid’, ‘Les filles de Cadix’, ‘Chanson de la pluie’, ‘Grands oiseaux blancs’, ‘D´sespoir’, ‘Sylvie’, ‘Moriró’, ‘ ‘L’affilitta’, ‘Ta chevelure, chanson napolitaine’. ‘Ti voglio amar, canzone d’amore’, ‘Des Nachts’, ‘Rätsel’, ‘Die Sterne’, ‘Die Beschwörung’, Chopin: ‘Mazurka’s in As op. 50/2, in D op. 33/2, in Es op. 6/4, in fis op. 6/1 (bew.). Isabel Bayrakdarian (s), Serouj Kradjian (p). Analekta AN 29903 (78’56”). 2004

 

Wereldberoemd was ze, de Franse mezzosopraan (Michelle Ferdinante) Pauline Viardot-Garcis (1821-1918). Ze werd geboren al dochter va de bariton en zangpedagoog Manuel Garcia wiens naam voortleeft als de eerste Figaro in Rossini’s Il barbiere di Siviglia en de zus van de al even legendarische sopraan Maria Malibran. 

Verder was ze de inspiratiebron voor de roman Consuelo van George Sand, had ze enorm succes in de rol van Phidès in Meyerbeers opera Le prophète, creëerde ze de versie voor alt die Berlioz maakte van Glucks Orfeo en zong ze tijdens de première van Brahms’ Altrhapsodie.

Minder bekend is dat ze ook componeerde, al was dat voor haar bijzaak. Chopin was geestdriftig over de teksten die ze aan een aantal van zijn Mazurka’s toevoegde. 

Die grote begaafdheid is niet zo verwonderlijk als we weten dat ze bij Liszt piano studeerde en bij Reicha compositie. Naast het zingen, pianospelen, arrangeren en componeren was Viardot ook uitgeefster en pedagoog.

Zelfstandig heeft ze niet alleen in 1904 de kameroperette Cendrillon geschreven, maar ook een groot aantal Frans-  Duits en Italiaanstalige liederen. Het verrassende is de hoge kwaliteit daarvan. Dat komt door haar grote taalgevoel en de manier waarop ze de frasering invulde en steeds voor een goede timing zorgde.

Haar Duitstalige liederen werden tussen 1863 en 1871 in Baden-Baden geschreven. De Armeens-Canadese sopraan Isabel Bayrakdarian en pianist Serouj Kradjian wijden zich met veel overtuigingskracht aan een markant aantal daarvan.

Voor een gemengd programma met Lieder, chansons, canzoni en Chopin mazurka’s tekenden de Grieks Duitse mezzo Isabel Bayrakdarian en pianist Serouj Kradjian met al even groot succes. Gezien de kwaliteit van het materiaal is hun enthousiasme voor deze merkwaardig genoeg tamelijk vergeten liederen goed invoelbaar. Ze hebben liefhebbers van de liedkunst hiermee een groot genoegen bereid. 

Er is ook een niet nader bekende cd van Marina Comparato en Elisa Triulzi (Brilliant Classics 94615).