CD Recensies

VIVALDI: VIER JAARGETIJDEN, DE; CONCERTEN VOOR 2 VIOLEN E.A. KENTALA

Vivaldi: De vier jaargetijden op. 8/1-4, RV. 269, 315, 293, 297; Concert voor strijkorkest in C RV. 114; Concerten voor 2 violen en strijkorkest in a op. 3/8 RV. 522 en D RV. 511. Kreeta-Maria Kentala en Siirki Virkkala met Barocco Boreale. Alba ABCD 402 (79'18"). 2016

Aangenomen mag worden dat vrijwel iedere muziekliefhebber grondig vertrouwd is met Vivaldi's Vier jaargetijden, hetzij uitgevoerd op oude, hetzij op nieuwe instrumenten. Veel verrassingen zijn wat dat betreft niet te verwachten, tenzij bijvoorbeeld voor een ander solo-instrument - blokfluit of fluit, hobo, harp, gitaar of verder verwijderde bewerkingen wordt gekozen. Daaraan in aandacht besteed in  een Vergelijkende Discografie uit 2015.

Een stuk verder ging Max Richter die zorgde voor een gehercomponeerde versie van Vivaldi's opus magnum door er ook elektronica op los te laten en tussen genres te wisselen.

De vraag was: waarom zou je dit volmaakte werk willen retocheren, bewerken en er een andere voorstelling van willen geven? Maar goed, iedereen is daar vrij in.

De Finse violiste Kreeta-Maria Kentala uit Kaukinen, die o.m. actief is bij het ensemble Tmi Folkbatokki, kreeg het idee om de Italiaanse wisselende jaargetijden te vervangen door de Finse van haar geboortestreek waar, mogelijk naar het voorbeeld van de Hardanger viool, een eigen volksmuziektraditie bestaat en winterszporten enerzijds en de periode van de midzomernachtzon andersijds tot de bijzonderheden van het jaarlijkse tijdsverloop behoren.

Het dient gezegd, dat de draai die ze aan het overbekende werk geeft een aantrekkelijke is. Ze is een vaardige, bijzondere interpreet die een inderdaad belangwekkende nieuwe versie schept en stijlvol wordt begeleid.

Plezierig is bovendien dat ze de cd volspeelt met heel andere, niet-programmatische dubbelconcerten en met een concert voor strijkorkest en zo voor afwisselng zorgt. De tweede soliste, Siirki Virkkala, beweegt zich als identieke tweeling op eenzelfde niveau en Barocco Boreale zorgt levendig voor een mooie barok 'touch'.