Visman: Septet voor piano, piccolo, bas klarinet en strijkkwartet; New heaven!; Sables, oxygène. Resp. Schönberg kwartet met rio; The Gents o.l.v. Peter Dijkstra; Barbara Hannigan (s) met het Limburgs symfonie orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Et’cetera KTC 1378 (61’03”). 2002-2008
Bart Visman (1962) schreef zijn wat spookachtig en postexpressionistisch klinkende Septet voor een ongewoon stel instrumenten. Hierin worden mooi kleurig de mogelijkheden van hoge en lage instrumentale stemmen tegenover elkaar geplaatst.
New Heaven is een kort lyrische expressief en chromatisch a cappella koorwerk op tekst van Robert Southwell dat voor het mannenstemmen ensemble The Gents van Peter Dijkstra werd gecomponeerd
De uit de liederen ‘Chartres’, ‘Semences’, ‘Marine’, ‘Volcans’ en ‘Fruits’ op teksten van de Franse dichteres Saskia Macris bestaande, bijna veertig minuten durende cyclus orkestliederen Sables, oxygène werd in 2008 als opdrachtwerk voor Barbara Hannigan en het Limburgs symfonie orkest die er gelukkig meteen een opname van maakten. Het gaat om nostalgische muziek in een retro-impressionistisch idioom waaraan Hannigan een haast hallucinerend karakter verleent. Dat we hier ook enigszins aan Mahler worden herinnerd, maakt het werk herkenbaarder.
De inzet van alle uitvoerenden, specialisten op het terrein van de eigentijdse muziek, is speurbaar totaal en draagt veel bij tot de ontsluiting van deze niet moeilijk toegankelijke werken met een hoog soortelijk gewicht.
Omdat het om zaalopnamen gaat moeten we bij de drie opnamen wat concessies doen. Vooral New Heaven wordt gehinderd door storende publieksgeluiden.