CD Recensies

VIVALDI: GLORIA; NISI DOMINUS; NULLA IN MONDO PAX SINCERA, FASOLIS

Vivaldi: Gloria in D RV. 589; Nisi Dominus in g RV. 608; Nulla in mondo pax sincera RV. 630. Julia Lezhneva (s.), Franco Fagioli (ct) met het koor van de Italiaans-Zwitserse omroep en I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis. Decca 483.3874 (59’16”). 2016

 

Het Gloria van Vivaldi is sinds de herontdekking in 1939 ook bij Nederlandse koren aardig bekend. Met zijn stuwende ritmen van het openingskoor, de lyrische charme van het duet ‘Laudamus te’ en de bevallige hobo- en sopraansolo van ‘Domine Deus’ behoort dit tot Vivaldi’s aantrekkelijkste koorwerken.

Net al menig ander koorwerk werd het geschreven voor de meisjes in het weeshuis Della Piertà, maar de refreinen zijn voor vier stemmen waarvan de twee laagste soms met ‘tenoren’ en ‘basso’ zijn aangeduid.

Dat roept de vraag op hoe ze werden uitgevoerd. Volgens sommige theoretici kunnen volwassen tienermeisjes een uitzonderlijk lage strem ontwikkelen en omdat in Venetië de standaard toonhoogte hoger was dan in de rest van Europa, zouden ze dat hebben aangekund. Een mogelijk alternatief is om de ‘mannenpartijen’ een octaaf hoger te laten zingen. Maar hierdoor komt de de weinig melodieuze tenorpartij soms boven de sopraanpartij van het koor. De harmonie blijft overeind als deze wordt begeleid d oor instrumenten op de juiste hoogte, zoals de lagere partijen in ‘Cum sancta s spiritu’ laten horen. Dat was de oplossing voor Andrew Parrott met Emily van Avera, Nancy Argenta, Margaret Cable en het Taverner consort (Virgin 759.326-2). Een andere mooie opname is van Robert King (Hyperion CDA 66849).

Bij Diego Fasalis en zijn voortreffelijke team hoeven we ons over al die uitvoeringstechnische problemen geen zorg te maken. Hij zorgt voor een verfrissende en feestelijke verklanking. Deze straalt een soort lichtvoetige vreugde uit die wordt verhoogd door de inbreng van de lichte, open stemmen van beide solisten.

Natuurlijk wordt in Nisi Dominus een ernstiger toon aangeslagen en vormt het onbekendere Nulla in mondo pax sincera dat vrijwel alleen bekend was via een opname van Alessandro de Marchi (Opus 111 OP 30340) ook een heel goed resultaat bereikt. Een uitgave die duidelijk een echte aanwinst is.