Vaughan Williams: Pianoconcert in C; Hoboconcert in a; Serenade to music; Flos campi. Louis Lortie (p), Sarah Jeffrey (h), Carla Huhtanen (s), Emily D’Angelo (ms), Lawrence Wilford (t), Typer Duncan (b), Teng Li (va) met de Elmer Iseler Singers en het Toronto symfonie orkest o.l.v. Peter Oundjian. Chandos CHSA 5201 (82’13”). 2017
Wie vertrouwd wil raken met wat onbekender kanten van Vaughan Williams is dit een ideale introductie cd. Van de beide Concerten is het vooral het Hoboconcert (1944) met alleen strijkorkest dat dankzij het erg mooie spel van Sarah Jeffrey diepe indruk nalaat. Met alle respect voor Louis Lortie die ook uitblinkt in het Pianoconcert uit 1931.
Van de Serenade for music bestaan drie versies. De originele is voor 16 solostemmen en orkest. Wie die wil horen, kan terecht bij Matthew Best (Hyperion CDA 20420); er is ook een versie voor koor met Vernon Handley (Chandos CHAN 8330), maar Oundjian koos voor de derde optie met vier solisten, klein koor en orkest en maakt daar iets heel moois van.
Maar het feitelijke hoogtepunt van het programma is tot het laatst bewaard. Als sensuele meditatie over het bijbelse Hooglied is Flos campi voor altviool, woordloos zingend koor en klein orkest uit 1925 klinkt het te zelden gehoorde werk hier optimaal. Dat is vooral te danken aan de in-muzikale, erg lyrisch gefraseerde, voordracht van altviolist Tet Li, het spatzuiver zingende koor en de sympathieke begeleiding van het Canadese orkest.