VIVALDI: CONCERTEN VOOR VIOOL, 2 HOBO'S, FAGOT EN 2 HOORNS EN STRIJKERS

Vivaldi: Concerten voor viool, 2 hobo’s, fagot, 2 hoorns en strijkorkest in F RV. 568 (met alternatief grave), 569, 571, 574 en in D RV 562. Zefira Valova (v), Anneke Scott en Joseph Walters (h), Anna Starr en Markus Müller (fag) met Les Ambassadeurs o.l.v. Alexis Kossenko. Alpha ALPHA 190 (65’54”). 2012.

In de regeringsperiode van Heinrich de Sterke en diens zoon Friedrich August hadden zij gedurende lange tijd in de achttiende eeuw componisten van naam in dienst van de hofkapel die een uitstekende reputatie had. Tot hen behoorden Zelenka, Heinichen, Weiss, Quantz en Pisendel. Maar ook Händel, Bach, Lotti en Hasse waren graag gehoorde gastcomponisten.

Vivaldi bezocht zelf nooit Dresden, maar Pisendel zorgde wel dat hij een aantal werken voor de kapel schreef.

Als eerste deel van een opname van Vivaldi’s werken voor het orkest uit Dresden verscheen deze uitgave met concerten voor 5 deels zeer onderscheiden solisten die aardig uit elkaar zijn te houden. Vier van deze werken staan in F, maar dat leidt helemaal niet tot ‘eentonigheid’. Het vijfde, in D., heeft de bijnaam Concerto per la Solennità di S Lorenzo, maar bezit niets plechtigs in de hier gegeven vlotte uitvoering.

De dartele, haast uitbundige vertolkingen zijn een vreugde om aan te horen. Het lijkt haast wel of Les ambassadeurs de vijf solisten aanjagen.  Violiste Zefira Valova cijfert zichzelf in zekere mate weg door geheel in de groep op te gaan, maar drukt wel een duidelijk stempel op de uitkomst. Luister hoe genuanceerd ze speelt in de langzame delen. Veel bewondering ook voor de persoonlijkeid tonende Anneke Scott en Joseph Walters op hun lastig tembare natuurhoorn en ook elkaar afwisselende fagotten van Anna Starr en Markus Müller pruttelen er lustig op los.

Aardig is het toegevoegde alternatie grave uit Concert RV. 568, uitgevoerd door organist Allan Rasmussen. Nog gezocht naar een Volume 2 van deze werken, maar dat is blijkbaar nooit gemaakt. Jammer!