VERDI: LOMBARDI, I

Verdi: I Lombardi. Francesco Meli (t., Oronte), Angela Meade (s., Giselda), Alex Esposito (bs., Pagano), Giuseppe Gipali (t., Arvino), Libinia Bini (s.,  Viclinda), Alexandra Zabala (s., Sofia), Antonio di Matteo (bs., Pirro), Giuseppe Capoferri (b., Acciano) en Joshua Sanders ( t., prior van Milaan) het koor en orkest van het theater Regio Torino o.l.v. Michele Mariotti. Dynamic CDS 7826.02 (2 cd’s, 2u. 14’29”). 2018

I Lombardi alla prima crociata was de vierde opera van Verdi en behoort tot de minst uitgevoerde onder hen. Het is ook een van de minder gehoorde uit een aantal van rond de dertig.

Het libretto van Temistocle Solera op basis van een gedicht van Tommaso Grossi gaat over een samenstel van onwaarschijnlijke gebeurtenissen binnen de exotische en heftige wereld van de kruistochten uit de elfde eeuw.

Daarin vermoordt een jaloerse broer bij vergissing zijn vader. Een gevangen genomen Italiaans meisje blijkt de lang verloren gewaande dochter van legeraanvoerder Arvino te zijn. De vadermoordenaar Pagano blijkt als hermiet in een grot te wonen. Het is slechts een greep uit de gebeurtenissen om een idee te geven.

Het bekendste fragment komt tegen het eind van de opera als het kruisvaarderskoor een bede tot God richt in ‘O Signore, dal tetto natio’ om voor de dood bespaard te blijven bij de verovering van Jerusalem. Er is ook een mooi Ave Maria voor sopraan Griselda, dat we ook uit Otello kennen. Haar verloofde Oronto krijgt een van Verdi’s mooiste tenoraria’s en er is een beroemd trio wanneer hij aan zijn wonden sterft.

Maar als geheel is deze opera een verbrokkeld, want uit niet goed samenhangende episodes opgebouwd werk. Maar Michele Mariotti doet zijn uiterste best om er niettemin een mooi sluitend geheel van te maken en slaagt daar aardig in. Niet alleen dat, hij weet er ook een opwindende opera van te creëren.

Daarbij kan hij rekenen op een uitstekende Giselda van de Amerikaanse sopraan Angela Maede, een volbloedige Oronte van Francesco Meli en aan met autoriteit zingende Alex Esposito als Pagano. Ook de kleinere rollen zijn goed bezet. wie van de vroege Verdi houdt, is goed bediend met deze uitgave die niet de mindere is van die van Levine (Decca 455.287-2) en Gardelli (Philips 422.420-2).