Vodenitcharov: Celestial mechanics. Vioolconcert; Lucioles (vuurvliegen); Bagatellen voor geprepareerde piano nr. 1-7; The birds of the Stymphalian lake; Symfonie nr. 2 Celestial mechanics. Alexis Galpérine (v) met Ensemble 2E2M o.l.v. Pierre Roullier c.q. Rozalina Kassabova-Kusincharov (s), Rossen Idealov (kl) en Tatyana Karparova (slagw), Fuminori Tanada (geprep. p), Nathalie Forget (Ondes Martenot), Pierre Cussac (acc.) en het Bulgaars nationaal omroeporkest o.l.v. Ivan Stoyanov. Gega New GD 350(68’14”). 2013
Deze uitgave biedt de mogelijkheid om kennis te maken met enige werken van de Bulgaarse componist Yassen Vodenitcharov (1964). Hij werkte onder andere op het IRCAM in Parijs en zijn muziek blijkt zich te onttrekken aan de gangbare neo-ismen, noch zijn er sporen van serialiteit en minimalisme. Dat zal zijn werken voor velen draaglijk maken. Eigentijds, met klankclusters, kleurblokken en veel eigen ideeën.
De werken zijn behoorlijk gevarieerd. Het eendelige Vioolconcert maakt nog een vrij traditionele indruk; voor Lucioles baseerde de componist zich op een zeventiende eeuwse Haiku over vuurvliegjes die hij in Franse vertaling toonzette voor sopraan, klarinetten en slagwerk. De zeven Bagatellen worden licht vervreemdend op een geprepareerde piano gespeeld, aan The birds of the Stymphalian lake komen de ondes Martenot en een accordeon te pas en het langste werk, Celestial times is feitelijk de Symfonie nr. 2.
Het valt op dat hij op heel verschillende wijze met vormen en genres omspringt en daarbij soms een haast improviserend, maar steeds expressief karakter toont.
Ieder werk staat op zichzelf en het geheel maakt een consistente indruk. Voor de vertolkingen is een heel stel musici gevraagd dat alle met duidelijk begrip van en voor de materie te werk gaat.