VINCI, DA: MUSIQUE SECRÈTE, LA

Vinci, Leonardo da: La musique secrète. Frater Petrus: Ave Maria; Marchetto Cara: Ave Maria á 4; Vergine immaculata; Ave Maria á 5; Tante volte si si si; Desprez: Planxit autem David; Anon.: Basse danse Venus; Pata Vino: Donne, venete al ballo; l’Héritier: Ave mater matris Dei; Da Piacenza: Bel fiore; Spinacino: Recercare; Anon.: Poi che t’hebbi nel core; Fortuna desperata; Pinarol: Poi che t’hebbi nel core; Isaac: Fortuna desperata/Sancte Petre, ora pro nobis; Obrecht: Agnus Dei (Missa fortuna desperata); Anon.: Rime, sonetto XVIII; Lucrecia pulchra (Mona Lisa pulchra); Van Ghizeghem: De tous biens playne; Trombocino: Non val’acqua; Pesenti: L’acqua vale al mio gran foco; Cara: Gli pur gionto el giorno; Caron: Tant l’alfano (Le despourvu infortune); De la Fage: Elizabeth Zachariae. Doulce mémoire o.l.v. Denis Raisin Dadre. Alpha ALPHA 456 (78’04”). 2018

2 Mei 2019 werd herdacht dat Leonardo Da Vinci vijfhonderd jaar geleden werd geboren. Met zijn ensemble Doulce mémoire wilde Denis Raisin Dadre hem aan de hand van een verzameling muziekstukken eer bewijzen. Bekend van het veelzijdige genie is, dat hij wetenschapper, uitvinder en schilder was en dat hij ook als groot  zanger die zichzelf op de lira da braccio begeleidde werd beschouwd, zelf  ook instrumenten uitvond en akoestiek bestudeerde. Maar zelf componeren schijnt hij niet te hebben gedaan. Het blijft speculeren wat voor moois hij tot stand had kunnen brengen.

Bij afwezigheid van van door hem nagelaten muziek verzamelde Denis Raisin Dadre die 24 werken van tijdgenoten. Heel slim liet hij die keuze bepalen door vijftien afbeeldingen op Da Vinci’s schilderijen uit het Louvre (waaronder ‘De doop van Christus’, ‘De maagd op de rotsen’, ‘Portret van Isabelle d’Este’, de onbekende ‘Belle ferronnière’, ’Sint Anna’, ‘Johannes de Doper’ en uiteraard ‘La gioconda’) en zocht daar muziekwerken van tijdgenoten bij. Afgezien van jet anonieme chanson Mona Lisa pulchra bestaat daar verder nauwelijks een direct verband tussen. Dat blijkt ook uit de royale reeks afbeeldingen die in deze uitgave zijn opgenomen. Ze plaatsen de muziek wel in een bredere context.

Afgezien van veel geestelijke werken treffen we daar ook frotolle en chansons op tekst van Petrarchus bij aan. Vaak passend met begeleiding door lira da braccio.

Een in alle opzichten heel goed geslaagde, leerzame excursie.