Voříšek: Symfonie in D op. 29; Missa solemnis in Bes op. 24. Patrice Michaels (s), Tami Jatzi (ms), William Watson (t) en Peter van de Graaff (bs) met het Praags kamerkoor en het Tsjechisch nationaal symfonie orkest o.l.v. Paul Freeman. Cedille CDR 9000.058 (60’35”). 2000
D.Die at Antonio Salieri het ongekende genie Mozart met jaloerse blikken volgde, weten we uit de film Amadeus. Maar Salieri was zelf ook een verdienstelijke componist en tevens leermeester van Beethoven, Schubert en Hummel. Hummel en Beethoven waren goed bevriend terwijl Hummel weer les gaf aan de vroeg gestorven Tsjechische componist Jan Václav Hugo Voříšek (1791 - 1825) die eveneens in Wenen werkte en een klein, interessant oeuvre naliet.
Daaronder slechts één Symfonie uit 1821 en de Missa solemnis in Bes op. 24 die hier beide zijn vastgelegd. Die Missa solemnis werd pas in 1997 teruggevonden. Het is in zoverre een interessante compositie omdat het een toegevoegd Graduale en Offertorium bevat. Het werk klinkt wat ongelijkmatig, maar bevat prachtige gedeelten. Probeer dat korte Graduale, het Benedictus es en Domine maar.
De enige Symfonie is misschien wel het bekendste werk van deze componist en kreeg dienovereenkomstig een stel opnamen. Deze Tsjechische is een van de beste. Het werk begint misschien wat tam, maar wordt daarna mooi opgebouwd met veel zorg voor de juiste textuur. Zo schuilt zelfs iets Beethoveniaans in dit werk, een blijk van goede assimilatie.