CD Recensies

VIVALDI: TEUZZONE

Vivaldi: Teuzzone RV. 736. Paolo Lopez (ct., Teuzzone), Raffaella Milanesi (ms., Zidiana), Delphine Galou (a., Zelinda), Roberta Mameli (s., Cino), Furio Zanasi (b., Siveno) e.a. met Le concert des nations o.l.v. Jordi Savall. Naïve OP 30513 (3 cd’s, 2 u., 38’53”). 2011

Als Deel 49 van de reeks volledige werken van Vivaldi bracht Naïve de opera Teuzzone uit die hij op libretto van Apostolo Zeno aan het begin van zijn tweejarig engagement als maestro de cappella aan het hof van de Habsburgse gouverneur prins Philip van Hessen-Darmstadt in Mantua doorbracht.

Het werk werd geschreven voor het huwelijk van de prins met Eleonora de Guastalla. Vanwege zijn Chinese achtergrond is het werk wel Vivaldi’s Turandot genoemd, maar in werkelijkheid gaat het om de dappere titelheld die met recht zijn troon opeist van de overweldiger Zidiana.

Dat libretto was al een twaalftal jaar voorhanden en is mogelijk ook door andere componisten gebruikt. De handeling speelt na de dood van Troncone als diens vrouw Zidiana samenspant met gouverneur Cino en generaal Sivenio om de macht in handen te krijgen en de wettelijke opvolger buiten spel te zetten. Maar Zelinda, de verloofde van Teuzzone is ook een krachtige vrouw en vecht dit aan, vooral wanneer duidelijk wordt dat Zidiane zelf van plan is om met Teuzzone te trouwen.

Jordi Savall dirigeert deze uitvoering met veel flair, al begint het werk waardig met de dood van Troncone, door Raffaella Milanesi gevolgd en gevoelig met een prachtige begeleiding gezongen in Zidiana’s ’Tu mio vezzoso’. Een ander hoogtepunt komt aan het eind van de eerste acte met Delphone Galou in Zelinda’s ’Ti sento, si ti sento’.

Als de titelheld weet ’sopranista’ Paolo Lopez goed raad met het letterlijk verleidende ‘Come fra turbini’, maar elders in langzame passages klinkt zijn stem wat bloedeloos. Hij begint heel goed en heldhaftig met ‘Di trombe guerriere’ aan de tweede acte en zorgt voor mooie versieringen. In de begeleiding melden zich briljante hobo’s en trompetten. Ook zijn reactie op de gefingeerde rechterlijke uitspraak en de naargeestige gevangenisscène ‘Antri cipi, infausti orrori’ os heel pakkend. Aan het begin van de derde actie uit minister Cino zin ongemakkelijke schuld in een eenvoudige arioso met continuo begeleiding ‘Quanto costi, al mio riposo’, feilloos voorgedragen door sopraan Roberta Mameli. In tegenstelling hiermee volgt de aria van Zelinda die in een krachtige, spectaculaire aria met trompet ‘Con palme ed allori’ Cino aanspoort om spijt te betuigen voor zijn aandeel in de coup, heel moedig gezongen door Dephine Galou.

Zo worden in de heel mooie, stijlvol begeleide uitvoering het ene na het andere hoogtepunt aaneengeregen.