Vivaldi: ‘Andante’ uit Concert voor viool, 2 hobo’s, 2 hoorns en strijkorkest in D RV. 562; ‘Larghetto’ uit Vioolconcert in D op. 3/9 RV. 230; Juditha triumphans RV. 644. Marianne Beate Kielland (ms., Judith), Rachel Redmond (s., Vagaus), Marina de Liso (ms., Holopherne), Lucia Martin-Cartón (s., Abra) en Kristin Mulders (ms., Ozias) met Le concert des nations en La capella reial de Catalunya o.l.v. Jordi Savall. Alia Vox AVSA 9935 (2 cd’s, 2u., 20’33”). 2018
Omdat de Ouverture van het oratorium Juditha Triumphans over het bijbelse verhaal van Judith en Holofernes gecombineerd met de overwinning van de Venetiaanse republiek van het Ottomaanse rijk bij het beleg van Corfu verloren is geraakt, gebruikt Jordi Savall in plaats daarvan twee delen uit verschillende concerten. Het gaat om het enig overgebleven oratorium van de componist dat uit 1716 is.
Om het even of het mannen- of vrouwenrollen betreft, alle werden destijds gezongen voor de meisjes uit het Ospidale della pietà. Het werk bestaat uit een aaneenrijging van fraaie aria’s en koren, de aria’s voorafgegaan door vaak dramatische recitatieven en de orkestpartij is rijk georkestreerd.
Aan aandacht van de muziekindustrie voor dit werk heeft het nooit ontbroken en dit is al de negende daarvan. Tot nu toe beviel de versie van Alessandro de Marchi met Magdalena Kožená in de titelrol (Opus 111 OP30314) uit 2000 het beste.
We volgen Judiths politiek gemotiveerde, door verwarring beheerste overgang van verleidster tot moordenares en leren Holofernes kennen als een charmeur. Op muziek die het erotische en het devote in zich verenigt. Marianne Beate Kielland zorgt voor een goede karaktertekening van Judith als femme fatale, Marina de Liso toont sensuele verfijning als Holofernes en Rachel Redmond is een virtuoze handlanger Vagaus. Lucia Martin-Cartón is een fanatieke gedienstige Abra en Kristin Mulders een principiële hogepriester Ozias.
De koorbijdragen klinken voortreffelijk en het orkest levert een niet minder puike inbreng. Zware concurrentie dus voor De Marchi.