CD Recensies

VASKS: VOX AMORIS; VIOOLCONCERT; EENZAME ENGEL

Vasks: Fantasie voor viool en strijkorkest Vox amoris; Concert voor viool en strijkorkest Taia gaisma (Licht van ver); Vientulais engelis (Eenzame engel). Alina Pogostkina met Sinfonietta Riga o.l.v. Juha Kangas. Wergo WER 6750-2 (68’42”). 2011

Van prestatiedruk heeft de in dat opzicht nuchtere in 1983 in Leningrad geboren Duitse violiste Alina Pogostkina als oprichtster van Mindful Music Making geen last: ‘Hoe meer ik loslaat, des te meer komt het succes op me af…. je moet je niet krampachtig ten doel stellen om iets te behalen; dat legt de maatschappij al aan iedereen op.

Met altviolist Nimrod Guez en cellist Danjulo Ishizaka vormt ze een strijktrio. Op cd werkte ze met de Solovioolsonate op. 31/2 van Hindemith mee aan het programma Violon 2001 (Cypres CYP 9614, 3 cd’s).

Maar hier profileert ze zich krachtig in twee concertante werken en een solo van Peteris Vasks. Het is muziek vol natuurmystiek en haast religieuze spiritualiteit die in de volkskunst zijn geworteld, gevoegd bij een sterk nationaal bewustzijn die het karakter van de werken van Vasks bepalen. 

Hier gaat het om twee concertante werken en een solostuk uit de jaren 1996 tot 2009 die door Alina Pogostkina met grote concentratie in een vrij tere en intieme klank worden omgezet. In het Vioolconcert overtuigt ze minstens even goed als Gidon Kremer (Teldec 3984-22660-2), Renaud Capuçon (Erato 463.232-2), John Storgårds (Ondine ODE 1005-2), Anthony Marwood (Hyperion CDA 67496) en Katarina Andreasson (BIS CD 1150).

Kortom: operatie geslaagd, ondanks de secundaire gedachten van de soliste.