CD Recensies

VIVALDI: VIOOLCONCERTEN VII 'PER IL CASTEELO'

Vivaldi: Vioolconcerten in b RV. 389, Es RV. 257, Bes RV. 371, e RV. 273, Bes RV. 367, b RV. 390. Alessandro Tampieri met de Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone. Naïve OP 7078 (75’22”). 2019

Dit zijn als aflevering nr. 62 van de Naïve Vivaldi Edition de enige zes van de in totaal vijftien resterende concerten van de oude flamboyante Rode Priester die hij tijdens zijn laatste jaar in ballingschap in Wenen nog met evenveel verbeelding en verve als voorheen schreef voor een geringe vergoeding van de op een kasteel in het Moravische Brtnice residerende graaf Vinciguerra Tommaso Collato componeerde. Vandaar de vermelding ‘Per il castello’ in de titel. Enige van deze concerten had hij vermoedelijk al in een lade klaarliggen.

In deze werken is al wel iets te horen van de opkomende galante stijl door de gebruikte fraseringen en versieringen.Maar het is zoals meestal: overheersend zijn nog steeds de zangerige lyrische virtuositeit en de fijnzinnigheid van de solopartijen.

Alessandro Tampieri is de concertmeester van de Accademia Bizantina en weet precies wat hem te doen staat, maar zijn spel vat zelden vlam en klinkt wat te tam. Maar Dantone leidt vanachter het klavecimbel pittige vertolkingen. Maar uiteindelijk is het toch Fabio Biondi de met zijn opname I concerti dell’addio RV. 390, 273, 371, 189, 367 en 286 (Glossa GCD 92340-2) die een diepere indruk in deze werken maakt.