VIVALDI, TAMERLANO, IL

Vivaldi: Il Tamerlano RV. 703. Filippo Mineccia (ct., Tamerlano), Bruno Taddia (b., Bajazet), Delphine Galou (a., Asteria), Sophie Rennert (ms., Irene), Maria de Liso (s., Andrónico) en Arianna Venditelli (s., Idaspe) met de Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone. Naïve OP 7080 (3 cd’s, 2u. 46’21”). 2020

De overwinning van de Tartarenkoning Tamarlano (Timoer Lenk, 1336 - 1405) op de Ottomaanse sultan Bjazet zorgde voor grote opluchting in est Europa. Bajazet was een bedreiging voor Europa in de tweede helft van de veertiende eeuw nadat hij Bulgarije en Servië had veroverd en het leger van de kruisvaarders had verslagen. Daarmee stelde hij de val van het Byzantijnse rijk ten minste een halve eeuw uit.
Geen wonder dat Tamerlano het onderwerp werd van opera’s van Vivaldi en Händel (HW. 18). Vivaldi maakte zich er vrij gemakkelijk van af door hiervoor muziek uit eigen opera’s en muziek van andere componisten te ‘lenen’. Daardoor gaat het feitelijk op een pastiche. Geen wonder dat er zo prat op kunt gaan dat je 94 opera’s hebt gecomponeerd. Het is nauwelijks te verwachten dat Haïve die alle in de Vivaldi Edition gaat opnemen.
De belangrijkste figuur in deze opera in Bajazet, hier pakkend gezongen door de bariton Bruno Taddia. Bajazets rivaal Tamerlano wordt gezongen door de heel wendbaar en expressief zingende countertenor Filippo Mineccia die over een behoorlijk laag register beschikt. De rol van Irene is bij Vivaldi veel groter dan bij Händel en ze krijgt drie lastige aria’s te verwerken, Geen probleem voor een virtuoze zangeres als Sophie Rennert.
Bajazets Andrónico, een Griekse prins blijkt een prachtige rol voor Maria de Liso te zijn, een opmerkelijke jonge zangeres en interpretatrice. De ervaren Delphine Galou blinkt uit in de rol van Asteria en Arianna Venditelli zingt heel mooie coloraturen als Idaspe.
Met veel ervaring leidt Ottavio Dantone deze uitvoering, de eerste op cd. Want er was alleen een opname van de Ouverture door Andrea Marcon (Archiv 477.6618).