CD Recensies

VERDELOT: VIERSTEMIGE MADRIGALEN

Verdelot: Vierstemmige madrigalen. ‘Se l’ardor foss’equale’, ‘Se mai provasti donna’, ’Gloriar mi possio do’. ’Igno soave’. ‘Io son tal volta’, ’Divini occhi sereni’, ‘Trist’Amarilli mis’, ‘Ognor per voi sospiro’, ‘Madonna qual certe’, ‘Madonna per voi ardo’, ’Se dimostravi a pie’, ’Si lieta a grata morte’, ‘Deh  perche si veloce’, ‘Quando amor i begli’, ’Non vi fidate o simple’; ‘Con lagrime et sospiri’, ‘Fuggi, fuggi, cor mio!’, ‘Passer mai solitario’, ‘Benchè ‘l misero cor’, ‘La bella man mi porse’, ’Gran dolor di mia vita’, ’Tui sunt coeli à 8’, ‘In me transierunt ira’, ’Si caelum et caeli’, ‘Deus miseratur nos’,’Beati quorum remiss’, ‘Jubilate Deomomnis’.’Cantate Domino a 7’, ‘Sacrae symphoniae uit Tutti lim madrigali del primo et del secundo libro a quatro voci uit 1540. Profeti della quinta. Pan Classics PC 10422 (49’05”). 2020
 
Weliswaar geboren in Frankrijk behoorde Philippe Verdelot (ca. 1460 - ca. 1530) tot de belangrijkste componisten die vanuit Florence de madrigaalkunst ontwikkelden en op een hoog niveau van deze Renaissancevorm brachten. Zijn madrigalen zijn meestal vijf- of  zesstemmig, maar hier zijn 22 minder bekende vierstemmige madrigalen gebundeld. Ze werden in 1540 in twee banden postuum gepubliceerd als Di Verdelotto, tutti li madrigali del primo et del secondo libro a quatro voci.  
Voor Verdelot was dit poëzie in klank in de vorm van doorgecomponeerde stukken waarin vorm, ritme en zelfs de intervallen geheel ten dienste staan van de tekst.
Het Israëlische ensemble Profeti della quinta, dat bestaat uit Giovanna Baviera (s), Doron Schleifer (a), Jacob Lawrence (t) en Elam Rotem (bs) en instrumentaal is versterkte door een gambagroep met Giovanna Baviera, Anna Danilevskaia, Elizabeth Rumsey en Leonardo Bartolotto richt zich allereerst op de muzikaal zo expressief mogelijke verwerking van de teksten en komt daarmee tegemoet aan de essentie van deze madrigalen. Opvallend is dat niet louter mannenstemmen te horen zijn, maar een gangbaar vocaal kwartet met twee vrouwen en twee mannen. 
De Profeti della quinta weten de luisteraar ruim drie kwartier volledig te boeien met hun prachtige, goed verzorgde en spontane voordracht, In een der hoogtepunten, Fuggi, cor mio’ vlucht het hart snel weg van de teer beminde die het anders dreigt te breken en omgekeerd wordt in ‘Madonna’ wanneer de minnaar zich aanvaard ziet door zijn geliefde ‘qual certezza’ worden de opgewonden stemmen mooi door elkaar geweven. Een speciale eigenschap van deze vertolkingen is, dat elke zanger zijn aandeel levert op basis van zijn eigen afzonderlijke tekst en dat de zangers dus heel goed naar elkaar moeten luisteren omdat de teksten niet alle onder elkaar staan, zoals meestal in de huidige uitvoeringspraktijk.