Vladigerov: ‘Ekzotichni prelyudii’ op. 17 nr. 1-6; ‘Impresii’ op. 9 nr. 1-10. Nadejda Vlaeva. Hyperion CDA 68327 (80’00”). 2019
De kennismaking met Pancho Vladigerov (1899 - 1978) op cd verliep tot nu toe vaak via zijn (dikwijls concertante) orkestwerken, maar hij leverde ook bijzondere pianowerken. Daarvan worden hier twee voorbeelden gegeven.
Bij de tien ‘Impressies’ uit 1920 kun je op de titels ‘Wens’, ‘Omhelzing’. ‘Wals-capriccio’. ‘Streling’, ‘Elegance’, ‘Bekentenis’, ’Gelach’, ‘Passie’, ‘Verrassing’, en ‘Berusting’ afgaande romantische karakterstukken als betere, vaak geestige salonmuziek verwachten. Maar men moet dat niet te licht opvatten, want Vladigerov werd niet voor niets de romantische Bulgaarse Rachmaninov genoemd, waarbij de naam van Rachmaninov eventueel door die van Liszt zou kunnen worden vervangen. Maar in de Wals-capriccio maken we naast vooral Slavische invloeden ook even een uitstapje naar Wenen. Verder komen gepassioneerde en rustige momenten in mooie afwisseling langs.
De tien ‘Impresii’ uit 1924 zijn wat breder uitgesponnen en vertonen een nog grotere verscheidenheid tussen de bravura van de ’Exotische dans’ en de charme van ‘Avondlied’. In deze muziek kijkt de componist zowel naar het Midden-Oosten als naar het Westen (via Oostenrijk/Hongarije tot Spanje) en ook nog naar het Noorden (Rusland). Maar steeds stelt hij stevige virtuoze voorwaarden aan zijn vertolkers.
De eveneens Bulgaarse Nadejda Vlaeva staat ver genoeg boven de materie om deze muziek volledig te laten opbloeien.