Vivaldi: Piccoloconcert in C RV. 443, Fluitconcert in g op. 10/2, RV. 439 ‘La notte’, Vioolconcert in A RV. 343; Scheibe: ‘Villa Vivaldi’; Eggert: ‘Traité des passions’. Elisabeth Champollion (picc., fl) en Daniel Sepec (v) met Ensemble Volcania o.l.v Elisabeth Champollion. Perfect Noise PN 2009 (63’15”). 2020
Je kunt je door mindere componisten laten inspireren dan door Vivaldi. Zijn Fluit- en Piccoloconcerten staan hoog op de ranglijst van zijn populairste werken, zeker als ze ook nog een suggestieve bijnaam als ‘La notte’ hebben, al schenkt de componist daarmee geen nachtrust.
Elisabeth Champollion studeerde en leeft in Bremen, maar nam ook les bij Pierre Harnon in Lyon. Ze is leidster van drie Ensembles, het Boreas kwartet. PRISMA en het oude muziek ensemble Volcania en daarnaast nog artistiek leidster van de concertreeks Gröpelinger Barock in Bremen. Voor haar Vivaldi opname koos ze natuurlijk Volcania en om voor afwisseling te zorgen deed ze twee dingen. Ze nodigde de Duitse barokspecialist Daniel Sepec uit voor een Vioolconcert en Moritz Eggert zowel als Mark Scheibe voor in opdracht geschreven, door Vivaldi geïnspireerde werken.
De fluitiste heeft een motto voor haar recital: ‘Levensvreugde, vertwijfeling, liefde, haat en overmoed uit Vivaldi’s muziek komen als heel verschillende emoties samen’. De beide solisten en het Ensemble Volcania verbinden deze werken van de oude Italiaan met opdrachtwerken van Mark Scheibe en Moritz Eggert. Aan Scheibe’s ‘Traité des passions’ ontleent de cd zijn titel.
Op deze debuut cd van Vulcania wordt heel intensief en met veel vaart en verve gemusiceerd. Niet alleen Vivaldi bruist, ook de eigentijdse stukken klinken levendig en sluiten mooi aan. Toevallig vond ik nog een opname uit 2016 van Champollion: daarop speelde Vivaldi’s Piccoloconcert in C RV. 443 ook al, toen met de New Dutch Academy o.l.v. Simon Murphy (Pentatone PTC 5186-668). RV