Vasks: Vientuais engelis (Lonely angel); Episodi e canto perpetuo; Plainscapes. Trio Palladio. Ondine ODE 1343-2 (62’05”). 2019
Drie nieuwe bijdragen aan het Baltisch minimalisme van Peteris Vasks als Pianotrio. Eigenlijk is alleen ‘Episodi e canto perpetuo’ (1985) oorspronkelijk voor deze bezetting geschreven. ‘Lonely angel’ (2019) maakte oorspronkelijk deel uit van Strijkkwartet nr. 5 uit 1999 (Borusan kwartet, Onyx ONYX 4171), terwijl ‘Plainscapes’ (2011) eigenlijk voor viool, cello en koor was en Gidon Kremer het werk in die vorm opnam, maar ik ken alleen de opname van het Clare College koor uit Cambridge en het Dimtrie ensemble o.l.v. Graham Ross (Harmonia Mundi HMM 90.5323)..
De composities zijn kenmerkend voor Vasks: traagstromende, contemplatieve muziek met een mysterieus gevoel. De componist spreekt in mystieke termen over ‘Lonely angel’ dat is gebaseerd op een schilderij met de titel ‘De gewonde engel’ van Hugo Simberg en is opgedragen zijn beschermengel. ‘Plainscapes’ is geïnspireerd door de vlakten rond Zemgale in Zuid Letland. Het koor imiteerde in de oorspronkelijke versie zingende vogels, hier is die rol toevertrouwd aan de piano.
De componist maakt het de luisteraar niet altijd makkelijk om van zijn muziek te genieten, maar Eva Bindere (v), Kristina Blaumane (vc) en Reinis Zarins (piano) van het Palladio trio doen er in heel geslaagde verklankingen alles aan om er toegankelijkheid aan te verlenen.