Vivaldi: Tito Manlio: ‘Sonno, se pur sei sonna’; Juditha triomfans: ‘Armatae face et anguibus’; La verità in cimento: Solo quella guancia bella’’, ‘Cara sorte di chi nata; Farnace: ‘Gelido in ogni vena’; ‘Forse, o caro, in questi accenti Arsilor, regina di Ponto: ‘Tornar voglio al primo ardore’; Orlando furioso: ‘Sol d ate, mio dolce amore’, ‘Nel profundo cieco mondo’; Ottone in villa: ‘Misero spirto mio’; Griselda: ‘Ho il cor già lacero’; LÍncoronazione di Dario: ‘Non mi lusinga vana speranza’; Orlando finto pazzo: ‘Lo stridor, l’orror d’Averno’; ‘Anderò, volerò, griderò’; L’Olimpiade: ‘Mentre dormi Amor fomenti’. Magdalena Kožená met het Barokorkest Venetië o.l.v. Andrea Marcon. Archiv 477.8096 (77’19”). 2009-07-15
Ooit als zeer getalenteerd meiske met een Bachrecital bij DG succesvol begonnen, keert Kožená nu gerijpt en ervaren terug in de Italiaanse barokwereld met een recital dat ik gewijd aan tot voor kort onbekend Vivaldi operamateriaal. Allereerst grote waardering voor de keuze van haar selectie waarin gelukkig allerlei stemmingen elkaar afwisselen. Een feestje der herkenning is ‘Gelido in ogni vena’ uit Farnace waarin we de ‘Winter’ uit De vier jaargetijden herkennen.
Een voorproefje gaf ze in 2000 met het zingen van de titelrol in het oratorium Juditha triomfans (Opus 111 OP 30314) waaruit ze hier twee aria’s herhaalt. Maar verder gaat het om opera met een veel grotere diversiteit aan brille en expressie. Ze steekt die andere geweldige mezzo, Bartoli, die ook een Vivaldi operarecital produceerde (Decca ) naar de kroon. De Tsjechische richt zich duidelijk minder op het virtuoze en hier komen afwisselend smart, woede, geluk en liefde primair aan bod. Kies als voorbeeld ‘Gelido in ogni vena’ uit Farnace om een goed idee te krijgen van het hier gebodene. Marcons Venetianen weten ook wat Vivaldi nodig heeft om echt stijlvol tot leven te komen.