CD Recensies

VIVALDI: STABAT MATER E.A.

Vivaldi: Stabat mater RV. 621; Concert voor strijkorkest in C RV. 115 Concerto ripieno; Cantate Cessate, omai cessate RV. 684; Sonate voor strijkorkest in Es RV. 130 Sonata al Santo Sepolcro; Filiae maestae Jerusalem RV. 638. Andreas Scholl (ct) met Ensemble 415 o.l.v. Chiara Banchini. Harmonia Mundi HMC 90.1571 (51’55”). 1995

 

Vivaldi schreef ook nogal wat gewijde muziek voor vocale soli. Het bekendste werk uit dit genre is zijn Stabat Mater dat in 1712 werd geschreven voor een kloosterorde in Brescia. De tekst – een meditatie over het lijden van  Maria wanneer ze aan de voet van het kruis met haar zoon staat - is waarschijnlijk van een dertiende eeuwse Franciscaanse monnik. Vivaldi gebruikte maar iets meer dan de helft van die tekst, maar hij vulde die aan met een heel intense, diepgevoelige muziek.

Het werk werd geschreven voor een hoge mannenstem (een falsettist of een castraat) en strijkorkest; veel van het getoonde pathos komt voort uit interactie. In de op een na laatste strofe wordt bijvoorbeeld de hoekigheid van de gepunteerde inleiding door de strijkers gevolgd door een legato frase van de solist, Eia Mater, voordat de strijkers terugkomen en weer verder sarren. Gelukkig zorgt een betrekkelijk vreugdig fugatisch Amen voor een mooie afsluiting.

Met de hier aangehaalde cd maakte countertenor Andreas Scholl indertijd zijn grote reputatie waar. Hij beschikt over een mooi heldere, indringende stem en gebruikt die op intelligente manier.. Ook de loopjes neemt hij met een vlotte gratie. Er is geen plek voor sentimentaliteit en de overige onbekendere werken vormen een welkome aanvulling. Hooguit hadden de begeleidende strijkers voor wat meer dynamisch contrast kunnen zorgen.