Tchaikovsky: Symfonieën nr. 1 in g op. 13 ‘Winterdromen’, 2 in c op. 17 ‘Klein Russische’ en 5 in e op. 64. Liverpool filharmonisch orkest o.l.v. Vasily Petrenko. Onyx ONYX 4150 (2 cd’s, 1u. 58’01”). 2015
Het werd eentonig: sinds jaar en dag als de mooiste opnamen van de volledige symfonieën van Tchaikovsky die van Mariss Jansons (Chandos CHAN 8672-8, 7 cd’s) aan te bevelen, met op enige afstand daarachter Karajan (DG 463.774-2, 8 cd’s) en daarachter weer Andrew Litton (Virgin 561.893-2, 6 cd’s). En te betreuren dat Mravinsky nooit verder kwam dan nr. 4-6 (DG 477.5911, 2 cd’s). Jansons en Litton maakten hun cyclus echt compleet met de Manfred symfonie.
Het 175-jarig bestaan van het Liverpool filharmonisch orkest wordt mede gevierd met deze eerste uitgave van een complete reeks opnamen van de symfonieën van Tchaikovsky.
In Engeland circuleerde al een eerdere opname van de vijfde met dezelfde krachten uit 2008 (RLPO Live) en, internationaler, de Manfred symfonie (Naxos 8.570568) uit 2007.
Een goede indruk van de grote kwaliteiten van deze uitvoeringen is te krijgen door eens te luisteren naar het lyrische adagio cantabile uit de symfonie nr. 1 en het de kostelijke, zwierige volksmelodie uit de finale van nr. 2. Maar ook de bekende nr. 5 munt uit door mooie licht- en schaduw effecten, grote intensiteit en verlangende accenten. Petrenko kiest in deze vijfde symfonie vrij vlotte tempi die bijdragen een de nodige vitaliteit.
Mooi zwelt de muziek op uit zijn duistere begin. In de climaxen, die zich afwisselend tussen strijkers en blazers afspelen wordt intens drama getoond.
In het andante cantabile geeft hij niet toe aan de aanduiding con alcuna licenza door niet te vertragen; er zijn ook heel fraaie hoornsoli. De daarop volgende walsmelodie van het derde deel wordt niet breed uitgesponnen en de finale klinkt majestueus.
Missie geslaagd dus. Nu is het afwachten of het vervolg ook dit hoge niveau bezit, maar het lijkt erop dat de ban van dat oude driemanschap gebroken kan worden.