Telemann: Reformations-Oratorium. ‘Holder Friede, heiliger Glaube, dich zu küssen’ TWV. 13/18. Regula Mühlemann (s), Daniel Johannsen (t), Benjamin Appl (b), Stephan MacLeod (bs) met het koor van de Beierse omroep en de Beierse kamerfilharmonie o.l.v. Reinhard Goebel. Sony 88985-37387-2 (60’44”). 2016
Keurig op tijd voor de herdenking in 2017 van het feit dat Luther vijfhonderd jaar geleden zijn 95 stellingen op de deur van de slotkerk in Wittenberg spijkerde en de reformatie inleidde en mooi passend in de viering van Telemanns tweehonderdvijftigste sterfdag verscheen de eerste opname van het Reformations-oratorium dat de componist twee jaar voor zijn dood schreef voor de viering van het tweehonderdjarig bestaan van de Augsburgse religievrede in oktober 1755.
Reinhard Goebel, die tegenwoordig ook grootschaliger werk uitvoert dan met zijn vroegere Concerto Köln, sloeg daarvoor zijn tenten in München op.
Daar nam hij geen halve maatregelen, want hij kon beschikken over een stel begaafde jonge solisten als de Zwitserse sopraan Regula Mühlemann, de veelbelovende Oostenrijkse tenor Daniel Johannsen en de Duitse bariton Benjamin Appll, aangevuld met de iets oudere Zwitserse bas-bariton Stephan MacLeod. Nodeloos het koor van de Beierse omroep nader te loven en voor het wat gereduceerde omroeporkest geldt hetzelfde.
Geen wonder dat Goebel, zelf groot ervaringsdeskundige wat de stilistisch juiste interpretatie van barokmuziek aangaat ook met dit 23-delige werk een prachtig resultaat bereikt.
Opnieuw een blijk van Telemann – lekkerman en een waardevolle discografische aanwinst.