Tchaikovsky: Jolanta. Odessa Golovneva (s., Jolante), Alexander Vinogradov (bs., koning René), Andrei Bondarenko (b., hertog Robert), Dmytro Popov (t., Godefroy de Vaudémont), John Heuzenröder (t., Alméric), Marc Olivier Ötterli (bs., Bertrand), Justyna Samborska (a., Martha), Dalia Schächter (s., Brigitta), Marta Wryk (ms., Laura) met het Keulens operakoor en het Gürzenich orkest, Keulen o.l.v. Dimitri Kitajenko. Oehms OC 963 (2 cd’s, 1u. 47’20”). 2014
Eind mei 2017 was de Russische sopraan Odessa Golovneva even in Nederland om mee te werken aan een aan liederen van Tchaikovsky gewijd recital. Wat ze liet horen was wel interessant, maar haar in het hoogste register nogal schrille stem overtuigde niet geheel.
Aanleiding genoeg om eens nader te luisteren naar de titelrol van de blinde prinses die ze een paar jaar eerder vertolkte in Tchaikovsky’s laatste opera in één akte uit 1891.
Het gaat om een concertopname met alle mogelijkheden en risico’s van dien. Het risico dat hier wat negatief uitpakt leidde ertoe dat de opname de uitspraak van alle zangers nogal laat vervagen. Op zich is de stem van Golovneva hier aantrekkelijk en vrij warm van klank, maar haar voordracht is iets teveel aan de bleke kant, met weinig dynamisch contrast.
Dmytro Popov is een goede Vaudémont, redelijk voldoet Alexander Vinogradov als koning René en zo kunnen we het rijtje andere vertolkers aflopen: alle zijn aardig goed, maar niemand is echt geweldig.
Ook koor en orkest worden door Dimitri Kitajenko niet tot grootse prestaties gebracht. Wat gewoon betekent dat de beide eerdere hier besproken opnamen over de hele linie te verkiezen zijn. Daarbij gaat het in de eerste plaats om Gergiev met Galina Gorchakova (Philips 442.796-2) en in de tweede om Villaume met Anna Netrebko in de hoofdrol (DG 479.3969). Er is verder nog een interessante uitgave met Rostropovich en Vishnevskaya (Erato 2292-45973-2).