CD Recensies

TABAKOVA: INSIGHT; CELLOCONCERT; FROZEN RIVER FLOWS; ; SUCH DIFFERENT PATHS E.A.

Tabakova: Insight; Concert voor cello en strijkorkest; Frozen rivers flows; Suite voor altviool, klavecimbel en strijkorkest ’Suite in oude stijl’; Such different paths. Resp. Roman Mints (v), Maxim Rysanov (va), Kristina Blaumane (vc) Raimondas Sviackvičius (acc) Donatas Bagurskas (cb) Vaiva Eidukaityte (kl), Janine Jansen (v), Julia-Maria Kretz (v), Amihai Grosz (va), Torleif Thedéen (vc) en Boris Andrianov (vc) met en zonder het Litouws kamerorkest. ECM 476.4826 (72’22”). 2011

 

Van de Bulgaars/Engelse componiste Dobrinka Tabakova (1980) ging half november het voor de pianobroers Jussen geschreven opdrachtswerk  Together Remember to dance voor 2 piano’s, slagwerk en strijkers in première. Het zal ongetwijfeld op cd verschijnen. Wie los van die eventuele mogelijkheid nader wil kennismaken met deze fascinerende toondichteres, staat gelukkig een zes jaar eerder verschenen cd met tussen 2002 en 2008 geschreven composities - concertant en kamermuzikaal - ter beschikking. 

Dat Tabakova over een rijke verbeeldingskracht, muzikale inventiviteit en een uitstekend vermogen beschikt om die met muzikale middelen tot uiting te brengen, is een goede premisse.

Haar muziek is tijdloos, tonaal, goed toegankelijk, tijdloos en gevoelsgeladen. Daarmee weet ze te ontroeren.

Insight voor strijktrio toont iets van bevrijding door nieuw verworven gedachten; het driedelige Celloconcert begint hyperactief met ‘Turbulent’, vervolgt vol teerheid met ‘Longing ‘en eindigt gelukkig met Radiant. De Letse, in Londen werkzame Kristina Blaumane vevult de solorol perfect. 

Met Frozen river flows belanden we in een kil nostalgiek winterlandschap dat we echter uit de verte vanachter veilig glas in de warmte waarnemen als fraai beeld. De accordeon speelt daarin een tolkrol.

De anekdotisch tot de barok teruggaande Suite in oude stijl begint inderdaad met een soort dans in ‘Fanfare from the balconies’. Blijken van gelukzaligheid zijn te horen in ‘Back from hunting’, een romance met een solo van de altviool en klavecimbelbijdragen. Ver weg horen we misschien iets van de sfeer uit Respighi’s oude dansen bewerkingen. Wat raadselachtiger in ‘The riddle of the barrel-organ’, maar tenslotte wordt teruggekeerd naar het vrolijke begin van het stuk voor een happy end.

Een en al lyriek, inclusief vogelzang valt de luisteraar ten deel in het voor Janine Jansen geschreven strijkseptet Such different paths waarmee we terugkeren naar de wereld van Vaughan Williams’ The lark ascending; het werk eindigt verstild alsof de nacht invalt.

Meer werk van Tabakova wacht dringend op een opname. On the South Downs bijvoorbeeld. 

Het gebeurt niet zo vaak dat ik dermate genoten heb van eigentijdse muziek. Zegt het voort!