Telemann: Sonates voor blokfluit en b.c. nr. 1-7 TWV. 41. Saskia Coolen (blfl), Margriet Tindemans (vdg) en Peter Watchorn (kl). Globe GLO 5211 (55’03”). 2002
Telemann: Solofantasieën voor viola da gamba nr. 1-12 TWV. 40/26-39; Solofantasieën voor blokfluit nr. 1-12 TWV. 40/2-13; Triosonate in a TWV uit Essercizii musicali TWV. 42a; Fantasieën voor soloviool nr. 1-12 TWV. 40/14-25. Saskia Coolen (blfl.), Shunske Sato (v) en Rainer Zipperling (vdg). Globe GLO 5267 (3 cd’s, 3u. 40’30”). 2017
Dat is nog eens een cadeau voor de naviering van de tweehonderdvijftigste sterfdag van Telemann, 25 juni 1767. Er is zelfs een cd première bij want de gamba fantasia’s pour la basse violle uit 1735 werden pas in 2015 door de Franse musicoloog François-Pierre Goy in het Staatsarchief in Osnabrück teruggevonden. Het was afkomstig uit kasteel Ledenburg in Bissendorf, Publicatie volgde een jaar later.
Telemann heeft er alles aan gedaan om het leven van het in onbruik kakende instrument met heel geïnspireerde stukken, die echt van fantasie getuigen, te rekken. Hij paste daarbij zelfs toen ongewone techniek in het strijkerspel als pizzicato, gebroken akkoorden en complex contrapunt toe. De Fantasieën zijn deels van een strenge fuga voorzien, maar als geheel in de Franse galante stijl geschreven.
Als kleine zelfstandige in Hamburg moest Telemann enige koopmanszin tonen. Hij verkocht niet alleen kaartjes voor zijn concerten, maar bezat ook een eigen muziekuitgeverij die zijn klanten in Londen, Parijs en Amsterdam rechtstreeks partituren leverde en daarop zelfs kwantumkorting gaf.
Rainer Zipperling is de eer te beurt gevallen om fonografisch de teruggevonden gamba Fantasieën ten doop te houden en hij doet dat gelukkig op de bewonderenswaardige manier van iemand die gelukkig is om zulke prachtwerken te kunnen introduceren.
De nieuwe artistieke leider van de Nederlandse Bachvereniging, Shunske Sato, manifesteert zich in de werken voor viool op een manier die niet veel onderdoet voor Rachel Podger (Channel Classics CCS 18298) en Saskia Coolen, die eerder al een fijne opname maakte van de Sonates voor fluit en basso continuo, maakt duidelijk dat het haast nog mooier kan dan door blokfluitisten Peter Holtslag (Globe GLO 5117) en Elisabeth Walter (Quartz QTZ 2063) en Hünteler op traverso (MDG MDG 311-0486-2).
Coolen hanteert verschillende blokfluit formaten wat aan de afwisseling bijdraagt. Ze hanteert verschillende blokfluit formaten wat aan de afwisseling bijdraagt.