CD Recensies

TELEMANN: TAG DES GERICHTS, DER; DONNERODE; DER HERR IST KÖNIG E.A., HARNONCOURT, MAX

Telemann: Der Tag des Gerichts TWV. 6 nr. 8; Cantate Die Donnerode TWV 6 nr. 3a; Der Herr ist König TWV 8 nr. 6. Ann Monoyios (s), Barbara Schlick (s), David Cordier (altus), Alex Köhler (altus), Wilfried Jochens (t), Harry van der Kamp (bs), Stephan Schneckenberger (bs) en Hans Georg Wimmer (bs) met de Rheinische Kantorei en das kleine Konzert o.l.v. Hermann Max. Capriccio C 5098 (2 cd’s, 2u. 16’15”). 1992

 

Telemann: Der Tag des Gerichts TWV. 6 nr. 8. Ann Monoyios (s), David Cordier (altus), Wilfried Jochens (t), Stephan Schneckenberger (bs) met de Rheinische Kantorei en das kleine Konzert o.l.v. Hermann Max. Capriccio C 10.413 (70’43”) 1992

 

Telemann: Pimpinone, oder Die ungleiche Heirat, oder Die herrschüchtige Cammer-Mädchen TWV 21 nr. 15; Der Tag des Gerichts TWV. 6 nr. 8. Resp. Uta Spreckelsen (s), Siegmund Nimsgern (b), Herbert Tachezi (kl) met Florilegium Musicum o.l.v. Hans Ludwig Hirsch en Gertraud Landwehr-Herrmann (s), Cora Canna-Meijer (a), Kurt Equiluz (t) met de Wiener Sängerknaben, het Monteverdikoor Hamburg en Concentus musicus Wenen o.l.v. Nikolaus Harnoncourt; Parijse kwartetten nr. 1 en 6, Quadro Amsterdam. Teldec 8.35774 (3 cd’s, 3u. 06’04”). 1964, 1966, 1975

 

Het oratorium Der Tag des Gerichts, een Singgedicht in vier Betrachtungen over de Dag des oordeels uit 1762 op tekst van Christian Wilhelm Alers behoort tot de meesterwerken die Telemann op zijn oude dag componeerde. Het werk verrast met een weelde aan kleuren, woordschilderingen en contrasten.

In het eerste deel wordt Het laatste oordeel ontkent door Ongeloof en Spotter die worden weersproken door Rede. In het tweede deel gaat het over de komst van Jezus die met enige donder en bliksen gepaard gaat. In deel drie vind het Laatste oordeel plaats en in vier worden de slechterikken veroordeeld. Het wek eindigt met een lofzang op de rechtschapenen.

Het was (uiteraard) Harnoncourt die indertijd zorgde voor een der mooiste opnamen van het werk. Hij zorgt voor dramatiek en beschikt over een uitstekend vocaal en instrumentaal apparaat. Maar men moet wel tot koppelverkoop met Pimpinone.

Bij de opname die Hermann Max van het oratorium maakte, bestaat de mogelijkheid om deze met of zonder extra`s te kopen.

Over het geheel kiest Max snellere tempi wat enigszins ten koste van de noblesse van het werk gaat; ook klinkt het iets minder dramatisch. Daar staat tegenover dat hij over betere solisten beschikt. Vooral Ann Moyonios is een sterke kracht en de altus David Cordier is passender dan zijn vrouwelijke collega bij Harnoncourt. Bij de manlijke solisten zijn Wilfried Jochens en Stephan Schreckenberger echter niet helemaal opgewassen tegen Kurt Equiluz en Max van Egmond. Maar het koor en het orkest laten wel weer veel fraais horen.

Wie beide opnamen wil vergelijken kan daarvoor het beste een paar fragmenten kiezen. ‘Ich sehe Gott, den Engel deiner Rache’ en de sopraanaria ‘Ich bin erwacht nach Gottes Bilde’.

Capriccio biedt de mogelijkheid om meteen een paar extra werken te leren kennen. De cantate (of oratorium) Die Donnerode werd in 1755 na de aardbeving van Lissabon waarbij meer dan zestigduizend mensen omkwamen op tekst van Andreas Cramer geschreven die daarvoor de tekst van psalm 8 en 29 gebruikte. Het is eveneens een machtig werk dat een meer dan gedegen vertolking krijgt.

Tot slot is daar de Cantate Der Herr ist König, een vroeger werk, vermoedelijk uit 1724 dat mogelijk was bestemd voor de Reformatiedag en waarin de grootsheid van God en Christus wordt beschreven. Hoogtepunten zijn een mooie sopraanaria, een virtuoze tenoraria en een sfeervolle basaria. Alles keurig ingevuld.