Telemann: Triosonates nr. 1-11 uit Essercizii musici. Florilegium. Channel Classics CCS 40118 (2 cd’s, 1u. 59’35”). 2017
In 1721 aanvaardde Telemann een belangrijke functie als muzikaal leider van vijf kerken in Hamburg. Dat bracht veel werk met zich mee, maar de componist deinsde er niet voor terug om zich met veel meer dan alleen kerkmuziek bezig te houden. Hij verzorgde ook muziek voor festiviteiten en hij reorganiseerde het door Matthias Weckmann in 1660 opgerichte Collegium Musicum. Om dat van muziek te voorzien schreef hij rond 1740 zijn Essercizii musici, een werk dat bestaat uit een dozijn solowereken, afgewisseld door nog eens elf triosonates voor uiteenlopende instrumentale combinaties van viool, traverso, blokfluit, hobo, viola da gamba en klavecimbel.
Dat Telemann zelf zeer vertrouwd was met al deze instrumenten, blijkt uit zijn autobiografie. Deze Essercizzii musici geven een mooi beeld van Telemanns veelzijdigheid en van het gebruik en de mogelijkheden van die instrumenten betreft.
Er bestaat tenminste één integrale opname van deze 24 composities door Camerata Köln (Duitse Harmonia Mundi DHM 05472-77361-2, 4 cd’s) uit 1995. En nu komt Florilegium met de elf Triosonates. In wezen gaat het om Trio voor hobo, viool en b.c. in g TWV. 42/g5, Sonate voor fluit en b.c. in D TWV. 41/D9, Sonate voor viool en b.c. in A TWV. 41/A6, Trio voor fluit, gamba en b.c. in b TWV. 42/h4, Sonate voor soloinstrument en b.c. in Bes TWV. 41/B6, Trio voor viool, gamba en b.c. in D TWV. 42/D9, Sonate voor blokfluit, hobo en b.c. in c TWV. 42/c2, Trio voor gamba, klavecimbel en b.c. in G TWV. 42/G6, Sonate voor gamba en bc. In e TWV. 41/e5, Sonate voor fluit, klavecimbel en b.c. in A TWV. 42/A6, Sonate voor blokfluit, gamba en b.c. in a TWV. 42/a4.
Goed dat nu het ensemble Florilegium dat bestaat uit Ashley Solomon (barokfluit/blokfluit), Alexandra Bellamy (barokhobo), Bojan Cicic (barokviool), Reiko Ichise (vdc), Jennifer Morsches (barokcello), David Miller (aartsluit/barokgitaar) en Paul Siwczak (kl) zich hierover ontfermt.
Over de uitkomst van hun musiceren kan men, ongeacht de betreffende bezetting, slechts de loftrompet steken. Er is alle zorg besteed aan het juiste instrumentarium en de vertolkingen van dit gespecialiseerde groepje laten op het punt van afwerking en stilistisch inzicht niets te wensen over. Na hun opname van Telemann 5 Concerti da camera (Channel Classics CCS 5093) uit 1992, is dit een belangrijke nieuwe aanwinst.