Turnage: Concert voor 2 violen en orkest Shadow walker; Berlioz: Symphonie fantastique op. 14, Vadim Repin en Daniel Hope met het Borusan Istanboel filharmonisch orkest o.l.v. Sascha Goetze. Onyx 4188 (79’23”). 2017
Wanneer het niet was gegaan om een zaalopname van een bezoekend orkest met twee beroemde solisten aan de Weense Musikverein, had men zich ongetwijfeld afgevraagd wat de samenstellers van dit programma heeft bezield om twee van zulke ongelijksoortige composities te combineren. Zeker in het besef dat misschien de mogelijkheid bestond om een werk als het Dubbelconcert van Mark-Anthny Turnage te combineren met een van vele andere, nog niet opgenomen werken van deze componist. Three asteriods, On opened ground, Five views of a mouth, From the wreckage, Juno, Chicago remains, het Celloconcert (om er slechts een paar te noemen) die zich aanbieden.
Bovendien wie het om Turnage gaat, zal nauwelijks Berlioz als gast willen, en omgekeerd.
Het lot heeft beslist en hier krijgen we de Symphonie fantastique van Berlioz waarvan al ruim 180 opnamen bestaan. Bezitters van opnamen van dat werk die al Colin Davis (LSO Live LSO 0007), Gardiner (Philips 434.402-2), Dutoit (Decca 414.203-2) of Minkowski (DG 474.209-2) in de kast hebben staan, zullen hun schouders ophalen en overgaan tot de orde van de dag, hoewel het Turkse orkest best voor een spannende uitvoering zorgt.
Op zichzelf beschouwd is het recente, aan beeldhouwer Mark Wallinger opgedragen vierdelige Dubbelconcert dat Bachs soortgelijke werk als ver voorbeeld heeft een interessant en boeiend werk. Een relatie met Turkije schuilt in de orkestratie waarin we slagwerkinstrumenten als kasik, davul en bas darbuka tegenkomen.
De beide solisten volgen elkaar inderdaad als schaduwen en spelen een evenwaardige rol wat op zijn duidelijkst in de canons blijkt.
Dat maakt de cd toch enigszins interessant……