Twin: Pastoral. ‘Folly’; ‘Better in my day’; ‘Little lambs’; ‘Old thorn’; ‘Dieu et mon droit’; ‘Throne’; ‘Mongrel’; ‘Glory’; ‘Tea rooms’; ‘Jerusalem’; ‘Dance of the peddlers’; ‘Hobby horse’; ‘Sunny stories’; ‘Over the hills’. Anti Ghost Moon Bay AGRM 035 (37’39”). 2018
Even een interessante zijsprong uit de rubriek ‘klassieke, serieuze muziek’ om wat aandact te besteden aan de nogal onheilspellende muziek van de Gazelle Twin, een pseudoniem van Elizabeth Bernholz, die als in een nieuwe richting in de Engelse popwereld in tijden van de Brexit, vreemdelingenhaat, armoede de verschrikkingen daarvan op haar manier uit. De muziekbieb classificeert haar muziek in de rubriek “Pop, Avant-garde, IDM/elektronica”. Dit is haar derde album.
In haar muziek schuilt iets van de claustrofobische invloed van filmmakers als David Cronenberg en David Lynch. Inderdaad zwiert Twin als een gazelle met hindesprongen langs de kruiswegen van experimentele dance, ongerijmde elektronica en beklemmende pop.
De titel Pastoral en de DG-achtige cover zijn bedrieglijk geruststellend. Verwacht geen idyllische Britse klanklandschappen, maar heel onbehaaglijke en onrustwekkende stadswandelingen vol Brexit-angst. Daarin laat de zich een freak voelende Twin zich als tweeling terzijde staan door haar man Jez.
Om het even of men zich laat meenemen in de korte verhalen die Twin vertelt, is ze wel duidelijk een fascinerende, ingenieuze persoonlijkheid, die niet aarzelt om soms even het houvast gevende tapijt onder de voeten van de luisteraar weg te rukken.