Tan Dun: Vioolconcert Rhapsody and fantasia; Vioolconcert Fire Ritual. Eldbjørg Hemsing met het Oslo filharmonisch orkest o.l.v. Tan Dun. BIS SACD 2306 (62’37”). 2018
Waar zijn Chinese landgenoot Takemitsu in zijn stijl aanknoopte bij Debussy en Messiaen, doet zijn landgenoot Tan Dun (1957) dat vooral bij de vaak rituele Chinese dorpscultuur en hij doet dat op enigszins declamatorische en theatrale manier door die Oosterse motieven in een dramatisch concept te plaatsen.
Het rapsodiegedeelte uit het Vioolconcert heeft als ondertitel ‘Rock the violin in rhaposdy’ waarin de violist op één snaar een blijkbaar in China bekend thema introduceert, begeleid door Chinese bekkens en wordt gevolgd
door ‘A dream out of Peking Opera’, waarin we ook iets van Berg Bartók en Shostakovitch zouden kunnen terugvinden. Een assertief klinkend werk met een goed geslaagde vermenging van stijlen
Het eendelige Vioolconcert Fire Ritual (niet te verwarren met Death and fire op Ondine ODE 864-2) maakt gebruik van dezelfde technieken en krijgt eveneens een in dit geval nog vulkanischer uitvoering.
Prachtig hoe men zich in Scandinavië inleeft in dit type materiaal. In 2002 maakte Cho-Liang Lin met het Helsinki filharmonisch orkest o.l.v. Muhai Tang een opname van Out of Peking opera, samen met dat Death and fire en Dialogue with Paul Klee met bas Kalevi Ulli (Ondine ODE 8642). Als Taiwan Chinees zou hij in het voordeel kunnen zijn in vergelijking met de Noorse Hemsing, maar daar blijkt niets van. Wanneer de componist zelf dirigeert, mag worden aangenomen dat hij tevreden is over het resultaat.
Deze muziek en deze vertolkingen bezitten een magie en een intensiteit die lang in herinnering blijven.