CD Recensies

TAKEMITSU: REQUIEM; NOVEMBER STEPS; FAR CALLS, COMING FAR; VISIONS

Takemitsu: Requiem voor strijkorkest; November steps; Far calls, coming far!; Visions. Kinshi Tsuruta (biwa), Katsuya Yokkoyama (shakuhachi), Yizuko Horigome (v) met het Tokio metropools symfonie orkest  o.l.v. Hiroshi Wakasugi. Denon CO 79441 (56’17”). 1991

Bij een Requiem vermoedt men al gauw een groots opgezet werk voor solisten, koor en orkest. Dat je de doden in een niet-Christelijke vorm ook   binnen tien minuten (om precies te zijn in 9’30”) eer kunt bewijzen met louter een strijkorkest, bewees Toru Takemitsu in 1957 met zijn door Stravinsky bewonderde Requiem.

Het is een werk vol oprechte hartstocht, opgedragen aan de leermeester van de componist, Fumio Hayasaka. 

In het bekende, dichterlijke November steps uit 1967 horen we solistische bijdragen van de traditionele Japanse instrumenten biwa (compacte luit) en shakuhachi (bamboefluit). Muziek vol mysterie als een mooi ingekleurde abstractie.

Far calls, coming from far voor viool en orkest uit 1980 roept inderdaad een   kreet uit de verte en zijn echo op en Visions (1990) met de delen ‘Mystère’ en ‘Les yeux clos’ werd geïnspireerd door het schilderij Odilon van Redon.

Hiroshi Wakasugi en zijn musici weten van nature waarop het aankomt bij het weergeven van deze muziek en zorgt voor heel integere vertolkingen.