Telemann: Markus Passion TWV 5/40. Friederike Holzhausen (s., Die Andacht), Suzanne Gorzny (s., Der Glaube), Michael Zabanoff (t., evangelist), Mathhias Vieweg (bs., Die Treue, Petrus, hogepriester, Pilatus, een Jood), Sören von Billerbeck (bs., Christus) met het kamerkoor van de Biederitzer Kantorei en het Telemann Consort Maagdenburg o.l.v. Michael Scholl. Amati AMI 2302/3 (2 cd’s, 1u., 30’16”). 2004
Er wordt nog wel eens over het hoofd gezien dat in de achttiende eeuw in Duitsland niet Bach maar Telemann al de vader van de kerkmuziek werd beschouwd. Beide componisten waren enorm productief, maar Telemann overtrof Bach met een aantal van zesenveertig passiemuzieken (waarvan twaalf aan Markus gewijd…) voor zijn Hamburgse kerkgemeenschap. Niet alles daarvan is bewaard gebleven, maar Kurt Redel ontrukte eind jaren vijftig de Markus Passion aan de vergetelheid en maakte daar een lp opname van (Philips AL 02351) die nooit op cd is overgezet.
Musicologen beschouwen Telemanns Markus uit 1755 waarvan de tekstdichter onbekend is als een van zijn beste passiemuzieken. Gelukkig is er ten minste één goede, recente cd opname van het werk. Wat in de rolbezetting opvalt, is dat behalve Christus en de evangelist geen rol is weggelegd voor andere getuigen, maar wel voor de Bezinning, het Geloof, Petrus, Pilatus, een omstander.
Dat brengt behalve dram ook iets van vreugde en troost in het werk. De onderhavige uitvoering is er eentje zoals die van een goed amateurkoor, een stel heel goede solisten en een professioneel, op oude instrumenten spelend Duits orkestje mag verwachten. Behoorlijk geslaagd dus en voorlopig als enige.