Tann: Songs of cotton grass. The walls of Morlais castle; Songs of cotton grass nr. 1-3; The cresset stone; From the song of Amergin; Duo voor hobo en altviool; Nothing forgotten. Alun Darbyshire (h), Matthew Jones (va), Thomas Carroll (vc), Elisabeth Donovan (s), Kathryn Thomas (fl), Lucy Wakeford (hrp) en Michael Hampton (p). Deux Elles DXL 1132 (63’14”). 2008
Hilary Tann (1947) werd in Wales geboren en dat is te horen in veel van haar composities. Maar ze is een ware kosmopoliet die naar de Adirondacks bergen in het noordoosten van de Staat New York in de V.S. verhuisde en in Japan impressies opdeed.
Met The walls of Morlais castle uit 1998 komen we terecht in een treffende schets van een kasteelruïne uit Wales. Daarna maakt Songs of cotton (1999
- 2005) een wat minder sterke indruk.
The cresset stone (1993) is als beschouwing over een zich in de kathedraal van van Brecon bevindende, door een Middeleeuwse lamp verlichte steen, geschreven voor altviool.
Het door een Iers gedicht geïnspireerde From the song of Amergin (1995) is voor fluit, altviool en harp, net als het Trio van Debussy.Ook in het Duo (1981) speelt de altviool weer een belangrijke rol. En aan Nothing forgotten (1997) ligt een gedicht van Jordan Smith ten grondslag.
De vertolkingen zijn knap en toegewijd en vooral het aandeel van altist Matthew Jones, fluitiste Kathryn Thomas valt te prijzen. De in aanwezigheid van de componiste gemaakte opname klinkt alsof de uitvoeren in je huiskamer optreden.