CD Recensies

THEILE: MATTHÄUS PASSION

Theile: Matthäus Passion. Weser-Renaissance, Bremen o.l.v. Manfred Cordes. CPO 555.285-2 (61’09”). 2019

Johann Theile (1646 - 1724) was een leerling van Schütz en componeerde zijn Matthäus Passion in 1673 in Lüneburg, zo’n zestig jaar voordat Bachs meesterwerk ontstond. Hij behoorde na Johann Sebastiani (1663) met zijn Matthäus Passion waarschijnlijk als tweede tot de reeks componisten die een Matthäus schreven. Daarna volgden nog Johann Valentin Meder met zijn Oratorische Passion nach Matthäus (1700) en na J.S. Bach kwamen in 1730 nog Georg Philipp Telemann en in 1769 C.P.E. Bach (1769) met hun Matthäus Passion. Van al deze werken bestaan cd opnamen. 

Van Theile’s werk bestaan al verschillende uitgaven met die uit 1982 van Charles Medlam en London Baroque en de solisten Kurt Equiluz, Stephen Varcoe, Rogers Covey-Crumb, John Potter en Mary Beverly als een der interessantste (Harmonia Mundi HMA 195.1159). 

Het werk heeft een vrij korte duur, is makkelijker uit te zitten dan de latere, grotere composities en maakt gebruik van een bescheiden bezetting met een tenor als evangelist en een bas als Christus plus wat kleinere rollen als maagd, Petrus, Pilatus en diens vrouw. Het koor vertolkt de rol van het volk en de krijgsknechten. De instrumentale begeleiding heeft een vrij geringe omvang.

Als specialisten in Renaissance- en Barokrepertoire heeft Weser-Renaissance uit Bremen al heel wat bijzondere opnamen gemaakt. Deze nieuwe met zijn goede anonieme solisten is daaraan een fijne toevoeging.