CD Recensies

TCHAIKOVSKY: ROCOCOVARIATIES

Tchaikovsky: Rococovariaties in a op. 33; Dvorak: Celloconcert in b op. 104, B. 191. Sandra Lied Haga met het Staats academie orkest Evgeny Svetlanov o.l.v. Terje Mikkelsen. Simax PSC 1363 (61’53”). 2019 

Nooit kwam Tchaikovsky dichter bij het schrijven van een voldragen Celloconcert naast zijn Vioolconcert en Pianoconcerten dan toen hij in 1876 op verzoek van de Duitse cellist Wilhelm Fitzenhagen zijn Rococovariaties componeerde. Maar dat ging niet helemaal zonder geboorteweeën, want de cellist verlangde wat aanpassingen om het concert beter na zijn zin te maken zo werd het 30 november 1877 o.l.v. Nikolai Rubinstein in Moskou bij de première gespeeld. Jarenlang werd met die ingrepen geleefd en pas in 1941 werd het werk in Moskou zonder deze uitgevoerd en pas in 1956 verscheen die in druk.

Men mag aannemen dat sindsdien alle opnamen worden gemaakt van die gereinigde versie, maar de Noorse celliste Sandra Lied Haga (die in december 2019 in Utrecht optrad) vermeldt nog eens expliciet dat dit bij haar het geval is. Zij zorgt met een warme toon voor een welsprekende en goed afgewogen verklanking van dit werk en is op haar best in de levendige discussie op haar Guidantes uit 1730 met het orkest in variaties nr. 2 en de tere cellomelodie uit variatie nr. 3. Ook het slot van het werk met die leuke volksmelodie is wat haar aandeel betreft heel goed geslaagd. 

Tot nu toe waren de opnamen van het team Rostropovitch/Karajan (DG 413.819-2, 447.413-2) met dezelfde twee werken en Capuçon/Gergiev (Virgin 694.486-2) de gouden standaard. De Noorse blijft daar niet zo ver van uit de buurt.

Gelukkig gaat ze zich in het Celloconcert van Dvorak niet te buiten aan tempowisselingen in het eerste deel, maar zorgt ze voor een bondige en intense uitvoering vol mooie lyrische momenten. Ook van dat werk zorgt ze met haar solo aandeel nogal verrassend voor een van de betere vertolkingen.

Ze heeft alleen de pech dat ze zo slordig en nogal ongemotiveerd wordt begeleid waardoor deze uitgave temidden van zoveel andere helaas meteen naar de achtergrond verdwijnt. Gauw hopen op een herkansing.