CD Recensies

TELEMANN: QUERELLEUSE, LA, COUNTERPOINTS

Telemann: La querelleuse. Ouverture La Querelleuse in G TWV. 55/G8 (bew.); Fantasieën voor fluit nr. 3 in b TWV. 40/4, 11 in G TWV. 40; Sonate voor blokfluit, gamba en b.c. in g TWV. 42 (bew.); Sonate voor blokfluit, viool en bc. in 1 TWV 42/a1; Moralische Kantate voor sopraan, soloinstrument en b.c. ‘Die Zufriedenheit’ TWV. 20/29-34 (bew.); Fantasie voor viool in a TWV. 40/25 (bew.); Sonate voor fluit, viool en b.c. in E TWV. 42/E4 uit Essercizii musici (bew.); Kwartet voor blokfluit, hobo, viool en b.c. in a ‘Concerto’ TWV. 43/a3 (bew.). Kristen Witmer (s), Robert de Bree (h) en Alon Portal (cb) met The Counterpoints. Et’cetera KTC 1652 (68’23”). 2019 

Zoals heel wat andere kamermuziekensembles troffen Thomas Triesschijn (blokfl), Matthea de Muynck (v), Petr Hamouz (vc) en Aljosja Mietus (kl) elkaar tijdens hun studietijd aan de conservatoria in Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Ze vormen sinds hun debuut in 2011 een hecht ensemble onder de naam The Counterpoints dat voor hun debuut cd samenwerking zocht met de in Japan geboren Amerikaans-Koreaanse sopraan Kristen Witmer, hoboïst Robert de Bree en contrabassist Alon Portal. Werken van Telemann vormen hun eerste programma on de titel La querelleuse (De ruziemaakster). Hun argument om juist Telemann daarvoor te kiezen, klinkt heel plausibel: ’Nauwelijks een andere barokcomponist schreef op zo natuurlijke en idiomatische wijze voor elk van onze instrumenten’.

Dat laat kernviertal met zijn gasten duidelijk horen door alle aspecten van de opgenomen werken mooi van alle kanten te belichten. Snelle delen klinken kwiek en lenig, langzame zangerig. Vooral in de uitvoering van de triosonates is dat goed e horen. In het andante van de sonate uit de Essercizii musici blinken fluitist Triesschijn en violiste Matthea de Muynck uit in mooi echospel. De voor sommige werken gebruikte arrangementen zijn mooi en doen geen afbreuk aan de essentie daarvan.

Hun virtuositeit kunnen de musici goed tonen in de bewerkingen van Fantasieën voor fluit (waarvan eentje is bewerkt voor cello) en viool. De korte ‘Moralische’ Cantate ‘Die Zufriedenheit’ wordt licht stralend door Kristen Witmer in een mooie dialoog met de fluit gezongen.

Met het bekendste werk, het Kwartet voor blokfluit, hobo, viool en b.c. in a ‘Concerto’, (het vivace als hoogtepunt) wordt het programma prachtig afgesloten.

In lange tijd niet zo’n frisse, uitgelaten Telemann vol jeugdig élan gehoord.