Torelli: Concerten voor 2 violen en orkest in a op. 8/2, in Bes op. 8/4, in G op. 8/5, in g op. 8/6 ‘In forma di pastorale per il Santissimo Natale; Vioolconcerten in c op. 8/8 en in e op. 8/9; Sinfonia voor trompet en orkest in D G. 8; Concert voor 2 trompetten en orkest in D; Concerto grosso voor viool en orkest in F op. 8/11; Sinfonia voor 2 trompetten en orkest in D G. 23. Catherine Weiss (v), Simon Standage (v), Crispian Steele-Perkins (tr), David Blackadder (tr) met het Collegium Musicum 90 o.l.v. Simon Standage. Chandos CHAN 0716 (76’52”). 2003
De in Verona geboren Giuseppe Torelli (1658 - 1709) kreeg in 1686 de leiding over het kerkelijk orkest in Bologna. Van daaruit ging hij als orkestleider naar de markgraaf van Brandenburg maar keerde later terug naar Bologna waar hij overleed.
Het grote belang van deze violist/componist was, dat hij tot een van de eerste componisten van concerti grossi behoorde en dat de daarin opgenomen vioolpartijen soms als voorlopers van het vioolconcert kunnen worden beschouwd.
Waar Torelli’s vroegste concerten nog geheel tot die wereld van concerti grossi behoorden, maakte hij zich daar in de het 1709 gepubliceerde op. 8 enigszins los van en gaf de solisten meer ruimte. Het lustere op. 8/2 is meteen verlokkelijk, maar feitelijk zijn al deze composities aantrekkelijke werken, vooral nr. 4 (waar het puntige thema uit de finale iets heeft van ‘All we like sheep’ uit Händels Messiah) en nr. 6 met een largo staccato tweede deel dat vooruitloopt op Vivaldi. Ook het soloconcert in e op. 8/11 is een heel geslaagde werk.
De ‘authentieke’ uitvoeringen van Standage & Co laten de muziek verfijnd glanzen in de tutti en zijn gaaf afgewerkt in de geen moment scherp klinkende soli. Ook de eerder nog wat conventionele Trompetconcerten zijn in vertrouwde handen.
Zo wordt een goed allround beeld van deze componist gegeven.