Thomas, J.: ‘Souvenir du nord, on Russian melodies’, ‘Scenes of childhood’ nr. 1-3, ‘Cambria’ nr. 1-3, ‘Come to battle’ nr. 1-3 uit Welsh duets; Beethoven (bew) Grand duo voor 2 harpen: Adelaide op. 46 (bew.); ‘Duet on subjects from Bizet’s Carmen (bew.); ‘Gigue’ in G uit Händels Watermusic HWV. 350 (bew.); Gounod: Marche solennelle (bew.). Duo Praxedis. Toccata Classics TOCC 0561 (79’45”). 2018
De harpist John Thomas (1826 - 1913) kwam uit Wales, studeerde harp bij zijn vader, trachtte zijn opleiding in Londen aan de Royal Academy voort te zetten, maar was bij gebrek aan een vakleraar gedwongen autodidact te blijven. Hij stond in vrij hoog aanzien en kreeg de eretitel ‘Pencerdd Gwalia’ tijdens het Aberdare festival in 1861. Toen jaar later werd hij benoemd tot hofharpist van koningin Victoria. In die hoedanigheid schreef hij een aantal werken voor harp en twee harpen en voor harp en piano. In het laatste geval helpt dat om de textuur te verhelderen. Thomas was nog een echte romanticus die elegante muziek schreef. Deze blijkt best een origineel karakter te hebben, wat waarschijnlijk ook voortvloeide uit het gebruik van volksmelodieën uit Wales, Verder liet hij een groot aantal bewerkingen na, met name van bekende operamelodieën en orkestwerken.
Dankbare kost voor het Zwitserse harpduo Praxedis van Praxedis Hug-Rütti en Praxedis Geneviève Hug waarvan de laatstgenoemde ook de pianopartij voor haar rekening neemt. Ze spelen een aardige selectie uit Thomas’ werken en doe dit in heel harmonieus samenspel, waarbij alle expressiemogelijkheden zijn benut.
Er is nog een aardige, niet te zeer overlappende opname met harpwerken van Thomas door het Lipman duo van Sebastien en Sayo Lipman met o.a. ‘Het afscheid van de minstreel van zijn vaderland’, ’Staccato deel’, ‘Romance nr. 3’, ‘David van de witte Rots’, ‘Herfst’ en ‘De zonsopkomst’ (Naxos 8.570372).