Thalberg: L’art du chant appliqué au piano op. 70; 3 Liederen van Schubert op. 79a. Paul Wee. BIS SACD 2515 (2 cd’s, 2u., 19’11”). 2019
Voor zijn L’art du chant appliqué au piano bewerkte Sigismund Thalberg (1812 - 1871) 26 liederen en opera aria’s van Bellini, Pergolesi, Donizetti, Haydn, Beethoven, Mozart, Rossini. Mercadante, Meyerbeer, Weber, Schubert en Grétry en in op. 79a ook nog Schuberts ’Täuschung’ ‘Die Neugierige’, ‘Die Post’ en van Mendelssohn ‘Auf Flügeln des Gesanges’ voor piano.
Deze Thalberg was als pianovirtuoos een grote rivaal van Liszt en hij ontwikkelde een speciale techniek door met de duimen van beide handen om beurten op het midden van het het klavier de melodie van het werk in kwestie te spelen, terwijl de rest van de vingers wordt gebruikt om de melodie te omlijsten met akkoorden en arpeggio’s: de zogenaamde ‘driehanden techniek’. De reeks werd tussen 1853 en 1863 gepubliceerd.
Het lukt Paul Wee inderdaad heel goed om zijn vleugel aan het zingen te brengen in deze veeleisende stukken. Hij schijnt dit soort uitdagingen op te zoeken, want hij maakte eerder een opname met Alkan’s Symfonie voor solopiano en Concert voor piano (BIS SACD 2465).
Wat hij hier presteert is opnieuw uitzonderlijk, en verdient de grootst mogelijke waardering, want eigenlijk is het hoofdberoep van de Brits/Australische Paul Wee, die zelf de toelichting schreef, in de eerste plaats internationaal advocaat in Londen.