Telemann: Polonoise. Concerti polonaise in Bes TWV. 43/B3 en G TWV. 43/G7; Danses d’Polonie TWV. 45 (ged.); ‘Polonaise’ uit Suite in a TWV 55/a4; ‘Hanaquoise’ uit Suite in D TWV. 55/D3 ‘Tourbillon’ uit Suite in D TWV. 55/D12; ged. uit Suites in D ‘La gaillarde’ TWV. 55/D13, in E TWV. 55/E1, in g TWV. 55/39.1; ‘Allegro’ uit Kwartet in Bes TWV. 43/B2; ‘Polonoise’ uit Sonate in D TWV. 41/D4. Aisslinn Nosky (v) met Holland Baroque. Pentatone PTC 5186-878 (67’40”). 2020
Dat Telemann, reizend door Polen, graag luisterde naar Poolse volksmuziek op het platteland, in steden en in kroegen is bekend. Vroegere studies daarvan waren geconcentreerd op het idioom daarvan in termen van ritme en metrum van zijn style polonais maar men kan daar ook buitenmuzikale betekenis aan geven in de muzieksociologie door naar betekenis te zoeken op het gebied van oost tegen west, hoge versus lage cultuur. Daarvan klinkt iets door in deze fijne vertolkingen door het ensemble Holland Baroque, dat hier bestaat uit Judith Steenbrink (v), Chloe Prendergast (v), Filip Rekiec (va), Tomasz Pokrzywinski (vc), Christoph Sommer (luit) en Tineke Steenbrink (kl) met een solistische gastrol voor de Amerikaanse violiste Aisslinn Nosky. De musici geven deze composities een duidelijke context.
Het manuscript van de Danses d’Polonie TWV. 45 diende als uitgangspunt voor het programma dat ons een reeks mooi door Telemann verwerkte Poolse dansvormen (lang niet alle trotse Polonaises) laat horen. Mooi hoe die volksmuziek in ietwat gesublimeerde vorm het karakter daarvan bepaalt en ten dans noodt.
De vertolkingen klinken energiek en meeslepend, waarbij ieder stuk een eigen karakter krijgt. Wat een leuk idee om een programma te maken dat helemaal is gericht op de Poolse invloeden van Telemann, Lekker Man.