Twardowski: Spaanse fantasie; Serenade voor strijkorkest; Vioolconcert; Niggunim; Capriccio in blue. Kinga Augustin met het Toruń Symfonie orkest o.l.v. Mariusz Smolij. Naxos 8.579031 (62’21”). 2017
De in 1930 in Vilnius geboren componist Romuald Twardowski was born in Vilnius, Lithuania in 1930. Daar studeerde hij aanvankelijk viool en later ook piano en orgel tijdens de Duitse bezetting. Daarna verhuisde hij naar Polen en na in 1961 een compositiewedstrijd te hebben gewonnen, vestigde hij zich in Parijs waar hij bij Nadia Boulanger verder compositie studeerde.
Zijn muziek is vrij conservatief van aard, maar ook heel kleurig. Als een kameleon absorbeerde hij allerlei invloeden, maar hield zich verre van de atonaliteit. Hij stond wel open voor etnische invloeden, zoals Spaanse in zijn tweedelige Fantasie uit 1984 en Jiddische in Niggunim, Melodieën uit de Hasidim uit 1991. In Capriccio in blue - George Gershwin in memoriam uit 1979 zijn vanzelfsprekend wat jazzy invloeden van deze componist verwerkt, maar het hoofdaandeel komt van Twardowski zelf.
Ook de Serenade voor strijkorkest (2003) bevat jazz elementen, maar dat gebeurt ongeveer op dezelfde wijze als bij zijn landgenoot Panufnik in diens Sinfonia rustica en Sinfonia sacra.
Het Vioolconcert werd geschreven in 2006 en is het omvangrijkste en meest substantiële werk op deze cd, hoewel het slechts 17’23’ duurt. Het heeft drie delen. Het werk begint serieus en wat onrustig en ontdooit daarna in het korte, mooi serene tweede deel en de speelse, geestige finale die een sobere, maar voor een moment dramatische cadens heeft.
In al deze vier werken wordt een stevig beroep gedaan op soliste Kinga Augustyn die zich ook als een kameleon voortreffelijk aan het karakter van die werken aanpast. Ze speelt wendbaar, virtuoos en vindt steeds de juiste expressie: zonnig in het Spaanse-, jiddisch in de Serenade- en licht jazzy in de Gershwinbijdrage.
De Noord-Poolse stad Toruń beschikt over een heel goed orkest, dat haar heel stimulerend begeleidt.