Tower: Fanfares for the uncommon woman nr. 1-5; Concert voor orkest; Duetten. Colorado symfonie orkest o.l.v. Marin Alsop. Koch 3.7469-2 (66’49”). 1997
Doordat het Nederlands filharmonisch orkest op Radio vier eind mei 2021 Ethiopia’s Shadows van Joan Tower uitvoerde, werd aandacht gewekt voor deze componist. Naar een opname van dit werk zocht ik vergeefs, maar er gelukkig veel meer van haar dat wel op cd verscheen.
De Amerikaanse, deels in Bolivia opgegroeide componiste Joan Tower (1938) studeerde muziek aan devColumbia universiteit en kreeg in 1968 als eerste vrouw de Grawemeyer Award voor haar Silver Ladders. Een fragment van 6’38” daaruit is te horen op de cd ‘world premieres’ First Edition FECD 0032).
Haar vijf Fanfares for the uncommon woman zijn duidelijk geïnspireerd door de Fanfare for the uncommon man van Copland. Nr. 1 is uit 1986 en ging in première bij het Houston symfonie orkest o.l.v. Hans Vonk. Het werk werd opgedragen aan Marin Alsop.
Price gebruikte dezelfde orkestratie als Copland, maar voegde daar nog wat slagwerk aan toe: Marimba en glockenspiel. Dat was het begin van een krachtige, intensieve en ritmisch sterke compositie. Tower schijnt niet echt de bedoeling te hebben gehad om een feministisch werk te schrijven. Liever probeerde ze de bals te herstellen met een geslachtloze compositie.
Het bijna een half uur durende tweedelige Concert voor orkest is uit 1991 en geeft net als bij Bartók de diverse instrumenten uit het orkest de gelegenheid om zich te profileren. De opzet is educatief, maar is ook zonder die didactische opzet heel genietbaar.
Duetten werd in 1994 geschreven voor het Los Angeles kamerorkest. Het gaat om energieke muziek met een typisch Amerikaans stempel in heel raak getypeerde uitvoeringen.