CD Recensies

TELEMANN: CANTATES ABSCHEULICHE TIEFE DES VERDERBENS, DIE GLUT DES ZORNS E.A.

Telemann: Cantates ‘Abscheuliche Tiefe des Verderbens’ TWV 1/1; ‘Die Glut des Zorns, das Feuer der Rache’ TWV. 1/338a; Ged. uit Cantate Ino TWV. 20/41; Ged. ‘Der Tag des Gerichts’ TWV. 6/8; Trio’s voor viool, fagot en b.c in F TWW 42/F1 en Bes TWV. 42/B6; Fagotsonatine in a TWV. 41/a4. Ensemble Chameleon. Ambitus 95602 (62’24”). 2019
 
‘Abscheuliche Tiefe des Verderbens’ is een barok muziekdrama dat meer weg heeft van een operascène dan van een cantate. In dit drama staat een vrouw centraal. Ze wil zich vertwijfeld vanaf een klip in zee storten. Dat dit uiteindelijk niet gebeurt, beleven we als luisteraar in tekst en klank inhoudelijk en emotioneel van trauma tot verlossing. Telemanns muziek klinkt hierbij dramatisch en vol kleurige facetten.
‘Die Glut des Zorns, das Feuer der Rache’ is zo mogelijk nog dramatischer en het klimaat wordt er natuurlijk niet vrolijker op in de gedeelten uit ‘Der Tag des Gerichts’ Ook het trio en de Sonate bezitten een vrij donker karakter door de fagot. Nauwelijks verlichting komt in de fragmenten uit Ino: ‘Wohin, wo soll ich hin?’, een cantate die in zijn geheel (10 delen) erg mooi is opgenomen door o.a. Barbara Schlick (Archiv 429.772-2) en Roberta Alexander (Teldec 9031-77621-2).
Maar ook Gerlinde Sämann (s), Gina König (a), Rachel Harris (v), Claire Genewein (traverso), Jennifer Harris (barokfag), Ulrike Becker (va, vdg), Andrea Baur (theorbe, barokgit), Evelyn Laib (kl), Barbara Messmer (violone, vdg), Zoë Matthews (fagottino), Bernadette Köbele (vc) en Han-na Lee (org) weten bijzonder goed hoe deze werken tot leven moeten worden geroepen.