Telemann: Polonoise. Poolse dansen nr. 1-4, 6-12, 14-16, 21 26, 28-30; Kwartet in Bes TWV. 63/B2 (bew), ’Tourbillon’ in D TWV. 55/D12 (bew), ‘Ouverture’ in a TWV. 55/a4 (bew); ‘La gaillarde’ in D TWV. 55/D13 (bew), ‘Partie polonaise’ in Bes TWV. 39/1 (bew), ‘Ouverture in G Les nations anciennes et modernes’ TWV. 55/G4 (bew), Kwartet in G TWV. 43/G7 (bew), ‘Hanaquose’ uit Ouverture in D TWV. 55/D3 (bew). Aislinn Nosky (v) met Holland Baroque. Pentatone PTC 5186-878 (67’50”). 2020
Dat Telemann erg verzot was op de Poolse volksmuziek die hij daar hoorde op het platteland en in kroegen en dat hij daar een hele verzameling van aanlegde en waarvan hij delen in tal van zijn composities verwerkte, is maar al te bekend.
Dat deze tot een kleurige diversiteit van karakter en stijl bezitten, wordt goed duidelijk op deze cd waarop Holland Baroque, dat in dit geval bestaat uit Judith Steenbrink (v), Chloe Prendergast (v), Filip Rekic (va), Tomasz Pokrzywinki (vc), Christoph Sommer (luit) en Tineke Steenbrink (kl), nu ze in geconcentreerde vorm worden geserveerd. Gastsoliste is de Canadese barokspecialiste Aisslinn Nosky.
Het laatste stuk vindt zijn oorsprong in de streek Hana in het huidige Bohemen.
Geen moment verveelt zo’n reeks omdat de muziek zo gevarieerd is en waarschijnlijk ook omdat deze zo geschakeerd, pittig en levendig wordt gespeeld. Beter resultaat dan dit zal niet makkelijk te realiseren zijn.