Telemann: Ouverture burlesque in Bes TWV. 55/B8, Altvioolconcert in G TWV. 51/G9, Sonate in canon in d TWV. 40/121, Fantasieën voor soloviool nr. 1 in Bes TWV. 40/14 en 2 in G TWV. 40/15 (bew), Suite ‘La changeante’ in g TWV. 55/G2, Concert voor 2 altviolen en orkest in G TWV. 52/G3. Antoine Tamestit (va), Sabine Fehlandt (va) met de Akademie für alte Musik Berlijn o.l.v. Bernhard Forck. Harmonia Mundi HMM 90.2342 (68’28”). 2021
Tot de grote verdiensten van Telemann behoorde dat hij de toen nog niet erg populaire altviool naast de viool en de cello als een der eersten in de barok een volwaardige solistische rol gaf. Maar de opbrengst is vrij gering en beperkte zich tot een soloconcert en een dubbelconcert. Vandaar dat gezocht moest worden naar materiaal om het schijfje behoorlijk te vullen. Daarvoor werden een paar aardige Ouvertures, bewerkte Fantasieën en een Sonate gevonden.
Als voorloper op vele muzikale gebieden zorgde hij meteen voor composities van betekenis, die in de eerste plaats charmant zijn, maar die ook doorwrocht contrapunt tonen. Maar eveneens in de overige werken op deze cd speelt de altviool een wezenlijke rol.
Het is aan de Franse altviolist Antoine Tamestit (met een in bruikleen gekregen, met darmsnaren bespannen Stradivarius uit 1672) en zijn Duitse collega Sabine Fehlandt, eerste altviool uit het Berlijnse ensemble dat bestaat uit vier eerste en vier tweede violen, twee altviolen, twee celli plus contrabas, klavecimbel, theorbe en wat slagwerk, om te laten horen hoe mooi deze concertante eerstelingen zijn. Dat gebeurt in volmaakte harmonie en ideale stijl op heel muzikanteske wijze als vermoedelijke cd première. De overige werken die ook niet eerder veelvuldig zijn vastgelegd, vormen een weldadige aanvulling.
Wel is op internet een wat stijve uitvoering van twee delen uit het Altvioolconcert door Rose Armbrust van het Midwest Young Artists conservatorium te zien en te horen.