Talma: The ambient. ‘The ambient air’, ‘Lament’. ’Episodes nr. 1-7’, ‘Variaties over 13 manieren om naar een merel te kijken’, ’Conversations’, ‘Soundshots’ (7 van de 20 delen), ‘Full circle’. Ambache ensemble o.l.v. Diana Ambache. Naxos 8.559236 (59’53”). 2004
In tegenstelling tot haar Nederlands klinkende naam was Louise Talma (1906 - 1996) een Amerikaanse componiste die als regel muziek in neoklassieke stijl schreef. Deze cd biedt een mooie anthologie van haar werken die gedurende haar lange muzikale loopbaan ontstonden. Inclusief wat vroegere composities.
Talma studeerde onder andere bij Nadia Boulanger in Parijs. De samenstelling van het in 1984 door de Engelse pianiste Diana Ambache gevormde ensemble is flexibel van drie tot dertig leden en begon ooit zonder dirigent ter begeleiding van Mozarts Pianoconcerten. Maar verder speelt het – zoals hier – liefst muziek van componistes.
Oud en nieuw werk van Talma staan dooreen. ‘Four handed fun’ is uit 1939, ‘Ambient air’ uit 1985. Het is waarschijnlijk Talma’s antwoord op de ‘New Age’ beweging en is geschreven voor fluit, viool, cello en piano. ‘Full circle’ uit 1985 is een orkestwerk dat stevig in elkaar zit met palindromen en andere technieken. Het vergt enige keren aandachtig luisteren voordat het zijn geheimen prijsgeeft.
Zelf vanachter mijn computer uitkijkend over de tuin waar merels gretig komen pikken van het uitgestrooide voer in de wintermaanden, heb ik veel plezier beleefd aan de ‘Variaties over 13 manieren om naar een merel te kijken’.
Alle uitvoeringen maken een zeer professionele indruk.