CD Recensies

THALBERG: ART DU CHANT APPLIQUÉ AU PIANO, L', COMMELLATO

Thalberg: L’art du chant appliqué au piano op. 70 (deel 1). Alessandro Commellato. Piano Classics PCL 10242 (64’50”). 2021
 
De in Zwitserland geboren Sigismund Thalberg (1812 – 1871) was een tijdgenoot van Liszt en diens pianistische rivaal in de Parijse salons in de jaren 1830. Net als Liszt componeerde hij een aanzienlijk aantal werken, zoals een stel (onsuccesvolle) opera’s. Maar de meeste van zijn werken zijn voor piano: operaparafrasen – en -fantasieën behoorden tot zijn specialiteit, zelfs Liszt speelde sommige van die arrangementen. Rossini vormde een belangrijke bron.
Maar in 1853 componeerde hij ook de 24 pianostukken met de titel L’art du chant appliqué au piano en de ondertitel ‘Transcriptions des célèbres Oeuvres des grandes Maîtres’. Ze waren in de uitgave voorzien van een voorwoord: ‘In een tijd waarin veel jonge pianisten reeds beschikken over een haast onvoorstelbaar grote vingervaardigheid, is het de moeite waard eraan te herinneren, dat zijn ware het streven naar eenvoud en  schoonheid zijn ware missie is, meer om de luisteraars te charmeren dan ze te verbluffen. Misschien was dat de kern van Thalbergs pianokunst. Dat wordt al na een paar minuten duidelijk bij Commellato’s mooi gecalibreerde, gevoelige spel waaarin elke kleur even fraai is. En ja: hij laat de vleugel werkelijk ‘zingen’ als in de eb en vloed van intiem voorgedragen opera aria’s. Het verveelt geen moment.
Probleem voor Alessandro Commellato is hooguit, dat Paul Wee (BIS SACD 2515, 2 cd’s) deze werken in 2020 al volledig opnamen en in ieder geval nog beter is opgenomen.