Tchaikovsky: Pianotrio in A op. 60; Bloch: 3 Nocturnes. Osiris trio. Cobra 0020 (53’51”). 2007
Merkwaardig genoeg heerst plotseling een hausse in nieuwe opnamen van Tchaikovsky’s pianotrio. Bronfman, Shaham en Mørk legden het op Canary Classics vast, het Smetana trio op Supraphon.Dat het samengaan van drie beroemde solisten de ene keer fraaiere vruchten afwerpt dan de andere, illustreren de zeer overtuigende Bronfman c.s. in vergelijking met Argerich, Kremer en Maisky (DG) waar de lichtelijk schmierende Maisky een vlek werpt op een verder heel mooie, geëngageerde ‘live’ vertolking. Een eerste ook mooi geslaagde versie leverden in 1936 al Hepzibah en Yehudi Menuhin plus Eisenberg, later in 1950 gevolgd door Rubinstein, Heifetz en Piatigorsky (RCA). Rogé, Amoyal en Lodéon (Warner) en Barenboim, Zukerman en Du Pré (EMI) bleven in vergelijking daarmee weer wat achter. Bij de hechte ensembles trok natuurlijk eerst het Beaux Arts trio (Philips) de aandacht en een jaar of vijf geleden vooral ook het Kempf trio (BIS).
In dat concurrerende gezelschap houdt het Osiris trio zich uitstekend staande. In dit werk valt de verantwoordelijkste en stuwende taak toe aan de pianist, die zowel voor de melancholiek elegische momenten als voor de bombastisch retorische letterlijk de toon zet. Ellen Corver is die leidende rol uitstekend toevertrouwd met haar ongeforceerde virtuositeit. Luister bijvoorbeeld naar de mooie schakeringen die ze aanbrengt in de caleidoscopisch oplichtende variaties uit het tweede deel. Haar passagewerk klinkt heel briljant In de lyrische momenten van het adagio toont ze gevoel voor de elegisch romantische inslag.Violist Vesko Eschkenazy en celliste Larissa Groeneveld vormen met warme toon spelend een hecht team met haar en volgen haar in expressief opzicht geheel zodat het resultaat zeer doordacht en overtuigend klinkt. Zo ontstond een van de mooiste huidige opnamen van dit werk.
Een aardige verrassing vormen de ongeveer zeven en een halve minuut Bloch, nagenoeg onbekend, nogal weemoedig repertoire dat best de moeite waard blijkt te zijn. Belangrijk is ook dat de opname uit de Doopsgezinde kerk in Deventer zo evenwichtig en briljant is geslaagd.