Telemann: 15 Opera aria’s uit Germanicus, Emma und Eginhard, Der geduldige Sokrates, Der neumodische Liebhaber Damon en Der unglückliche Alcmeon. Nuria Rial (s) met het Bazels Kamerorkest. Duitse Harmonia Mundi 88697-92256-2 (59’54”). 2011
Van de grote aandacht die Telemann ruim een halve eeuw geleden in de slipstream van de hernieuwde belangstelling voor de Duitse barokmuziek kreeg, is weinig meer over. Misschien omdat hij een minder belangrijke veelschrijver werd geacht.
Toch moet men zijn vindingrijkheid en mooie invallen niet onderschatten. Zijn operawerken leiden op cd een marginaal bestaan met alleen complete opnamen van Der neumodische Schneider (Schneider, CPO 999.429-2, 3 cd’s), Orpheus (Jacobs, Harmonia Mundi HMX 290.1618/9), Pastorelle en musique (Karabits, Capriccio 71054/5), Pimpinone (Palmer, Newport NCD 60117) en – inderdaad – Der geduldige Sokrates (McGegan, Hungaroton 512.957, 4 cd’s).
Uit dit laatste werk zingt de van oorsprong Catalaanse, maar in Zwitserland carrière makende sopraan Nurio Rial vier aria’s. Ze biedt hiermee en met een leuke keuze van elf andere aria’s een fijne kennismaking met dit verwaarloosde repertoiresegment. Op het omslag van deze cd wordt vooral de fonografische première van ‘Komm o Schlaf, und lass mein Leid’ gememoreerd, maar feitelijk is al het materiaal zo stijlvol en expressief en met mooie lichte sopraanstem gezongen de moeite waard.
Het klein bezette jonge orkest uit Bazel op basis van 1 contrabas en met klavecimbel en theorbe zorgt voor goed passende begeleiding.